به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

به گفته نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی، ایران مایل به دریافت پول در برابر گاز فروخته شده به ارمنستان است زیرا ایران نیازی به این حجم از انرژی برق ندارد.

دکتر کارن خانلریان نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری NEWS.am ارمنستان با اشاره به اظهارات اخیر بهزاد بابازاده مدیرکل امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران دررابطه با بررسی پیشنهاد افزایش میزان صادرات گاز ایران به ارمنستان و امضای توافقنامه جدید برای دریافت پول در برابر صادرات گاز به ارمنستان تاکید کرد: "تمایل برای افزایش میزان صادرات گاز به ارمنستان نشانه روند به توسعه روابط دو کشور است."

دکتر کارن خانلریان با اشاره به این موضوع که بنظر نمی رسد روسیه مخالف افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان باشد، افزود:"من تصور نمی کنم که مسکو در مسیر انعقاد توافقنامه جدید مانع ایجاد کند. هیچ دلیل موجهی برای ایجاد مانع و حسادت وجود ندارد. این یک معامله تجاری میان دو کشور در زمینه انرژی است و فکر نمی کنم ارتباطی به کشور ثالث داشته باشد."

نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به مصاحبه اخیر سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان با روزنامه "شرق" در رابطه با عبور خط لوله ترانزیتی گاز ایران به کشورهای غربی از مسیر ارمنستان  اظهار داشت:"تصور می کنم مطالعه ای که رئیس جمهوری ارمنستان به آن اشاره کرده است در کنار جنبه اقتصادی بر جنبه راهبردی این طرح نیز تاکید دارد. البته باید مطالعات بیشتری در این باره انجام گیرد، زیرا این یک طرح راهبردی است. از سوی دیگر باید ملاحظات سیاسی را نیز در نظر داشت. زمینه مشترک برای اجرای این طرح موجود است و دو طرف در سطوح مختلف در مورد آن ابراز تمایل کرده اند."

لازم به یادآوری است که سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه "شرق" تاکید کرد:"اجرای چنین طرح جامعی باید از جنبه های مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و فواید اقتصادی آن برای دو طرف در نظر گرفته شود. ارمنستان علاقه مند به مشارکت در طرح های بزرگ اقتصادی در منطقه است."

کارن خانلریان احداث خط لوله گاز ترانزیتی ایران از مسیر ارمنستان را امکان پذیر دانست و در عین حال عنوان کرد این طرح نیاز به بررسی همه جانبه دارد.

نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا مسکو با توجه به این که سال ها پیش یک بار مانع از اجرای چنین طرحی شده است، آیا این بار نیز در مسیر آن مانع ایجاد نخواهد کرد، گفت:"من به ارمنستان به عنوان کشور همسایه ای نگاه می کنم که دارای استقلال است و روابط ایران و ارمنستان نیز بر پایه همین اصل بنا شده اند. برای من قابل درک نیست که چرا روابط متقابل راهبردی میان دو کشور باید به تمایلات کشور ثالث ارتباط داشته باشد. ارمنستان و ایران به عنوان دو کشور مستقل می توانند در جهت اهداف و منافع مشترک راهبردی، تجاری و اقتصادی اقدام به امضای توافقنامه و قرارداد در زمینه های مختلف کنند."