به نقل از سایت: www.irna.ir

ساری-ایرنا- سفیر ارمنستان در ایران گفت که جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های اقتصادی و تجاری بالایی برای ورود پررنگ تر به اتحادیه اوراسیا را دارد و ما برای حمایت از نقش بیشتر اقتصادی تهران در این مجمع اقتصادی آمادگی داریم .

اعلام آمادگی ارمنستان برای کمک به پررنگ تر شدن نقش ایران در اتحادیه اوراسیا

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ' آرتاشس تومانیان ' روز یکشنبه در نشستی با مدیران و تشکل های اقتصادی مازندران در ساری ، راهکار پیشنهادی کشورش برای ورود پررنگ تر ایران در اتحادیه اوراسیا را انجام سرمایه گذاری مشترک بین تهران و ایراوان اعلام کرد.

وی افزود : سرمایه گذاری مشترک بین تهران و ایراوان و صادرات کالاهای تولیدی به اتحادیه اوراسیا با نام ارمنستان باعث برخورداری تجار و سرمایه گذاران از معافیت گمرکی این اتحادیه می شود.

سفیر ارمنستان در ایران اظهار داشت : بر اساس مصوبه اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، تعرفه گمرکی کشورهای عضو با یکدیگر به صفر رسید و این مصوبه سود بیشتری عاید سرمایه گذاران می کند.

تومانیان افزود : سرمایه گذاران ایرانی می توانند از طریق ایروان به بازار 180 میلیون نفری اوراسیا وارد شوند و این موقعیت خوبی برای تجار و سرمایه گذاران 2 کشور است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در برگیرنده کشورهای همسود شامل روسیه ، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان وارمنستان است که فعالیت رسمی خود را از سال 2015 شروع کرد. تولید ناخالص ملی این کشورها که جمعیتشان 180 میلیون نفر برآورد شده ، حدود چهار تریلیون دلار برآورد شده است.

تجارت کشورهای عضواتحادیه با خارج از اتحادیه بالغ بر 877 میلیارد دلار یعنی برابر 7.3 درصد صادرات و 3.2 درصد واردات کل جهان است.

** دعوت از تجار مازنی برای سفر به ایروان 

سفیر ارمنستان در ایران با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان مازندران گفت : ما برای شناخت بازار 2 جانبه و بین استانی نیاز به پذیرش هیات های تجاری 2 جانبه داریم تا تجار و سرمایه گذاران ما با شناخت بهتر بتوانند خود را برای سرمایه گذاری آماده کنند.

تومانیان افزود : درخواست ما این است که ابتدا تجار مازندرانی به ایروان هیات تجاری اعزام کنند و ما از پذیرش هیات تجاری و ایجاد سرای تجاری ، بازرگانان و تجار مازندران در ایران استقبال می کنیم.

سفیر ارمنستان دیروز بنا به دعوت رسمی استاندار مازندران به این خطه شمال کشور سفر کرد و در این مدت علاوه بر دیدار با استاندار ، تجار و بازرگانان از تعدادی از طرح های اقتصادی و صنعتی نیز بازدید کرد.

آرتاشس تومانیان در آخرین روز از سفرش به استان مازندران قرار است عصر امروز از شبه جزیره میانکاله به عنوان یکی از 600 ذخیرگاه زیست کره در شرق این استان دیدن کند.

ارمنستان یکی از کشورهای مشترک المنافع ( هم سود) در شمال ایران است که جمعیت این کشور سه میلیون نفر و میزان صادرات ایران به این کشور در سال گذشته 300 میلیون دلار برآورد شد.