به نقل از سایت: www.alikonline.ir

«آلیک» - اهدای سلول های بنیادی یک افسر ارتش 23 ساله اهل آرتساخ (قره باغ)، باعث نجات جان یک بیمار مبتلا به سرطان در ایران شد. به گفته مدیر سازمان اهدا مغز استخوان ارمنستان، خانم دکتر فریدا جردن، ماه جولای سال 2017، آقای سرگه (افسر ارتش آرتساخ (قره باغ)) 30-مین اهدا کننده سازمان ثبت اهدا کشور ارمنستان قرار گرفت و بیمار مبتلا به سرطان که تا به حال ملاقات نکرده بود را نجات داد.

در سال 2012، این افسر به عضویت سازمان اهدا مغز استخوان ارمنستان پیوست. پنج سال بعد، مغز استخوان این افسر برای بیماری که در ایران مبتلا به سرطان خون بود و تنها امید زنده ماندن او پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان اهدا کننده سازگار بود مطابقت کرد. سرگه به مرکز سلول های بنیادی ایروان رفت تا زندگی این بیمار را نجات دهد. این افسر با مادر و پسر شش ماهه ای که مبتلا به سرطان خون بود، در مرکز بهداشت سلول های بنیادی ملاقات کرد.

انجام این عمل به مدت 4 ساعت توسط دکتر آندرانیک مشتسیان که روشی بدون درد و غیر تهاجمی بود، به طول انجامید. همچنین در اجرا این عمل، مدیر اجرایی این سازمان دکتر سواک آواگیان و مدیر پزشکی دکتر میهران نازارتیان نیز مشارکت داشتند.

نتیجه این حرکت انسان دوستانه این افسر آرتساخی (قره باغ) باعث شادی خانواده این بیمار و از همه مهم تر نجات جان این کودک شش ماهه شد.

این سازمان در سال 1999 در ارمنستان تاسیس شد تا برای سراسر جهان چه ارمنی و چه غیر ارمنی امید زنده ماندن این بیماران مبتلا به بیماری های خونی را فراهم می کند. تا به امروز از 4 قاره مختلف بیش از 29000 اهدا کننده در 42 کشور، در این سازمان ثبت نام کرده و از 4190 بیمار 30 پیوند مغز استخوان با موفقیت ثبت شده است.

 
منبع: abmdr.am
ترجمه: سلین آقاجانی