به نقل از سایت: www.alikonline.ir

مسیحیان ترکیه جمعیت وسیعی از مسیحیان ارمنی، کاتولیک، ارتدکس، کلدانی، سریانی، گرجی و آشوری  را تشکیل می دادند که هزاران سال پیش از استیلای امپراطوری عثمانی در آن سرزمین زندگی می کردند. حتی بعد از استیلای ترکان مهاجر بر سرزمین های تاریخی، مسیحیان به عنوان اکثریت جمعیت این منطقه شناخته می شدند. شوربختانه امروزه مسیحیان در ترکیه شمارشان از گذشته تا به امروز به میزان قابل توجهی کم شده است؛ چنانکه امروزه تعداد مسیحیان بسیار کمی در این کشور زندگی می کنند. جمعیت مسیحی طی صد سال گذشته از ۲۰ درصد کل جمعیت به ۲ دهم درصد رسیده است. با فتح قسطنطنیه توسط "محمد فاتح" پادشاه عثمانی در سال ۱۴۵۳ میلادی "ایا صوفیه" که یکی از مهمترین کلیسای های ارتدوکس جهان واقع در پایتخت بیزانس شرقی- قسطنطنیه بود به دست مسلمانان افتاد و این کلیسای جامع به مسجد تبدیل شد، پس مسیحیت در این منطقه رو به افول رفت. در ادامه این افول ارتش عثمانی در طول جنگ جهانی اول اقدام به نسل کشی و قتل عام مسیحیان که ساکنان اصلی این سرزمین بودند، نمود.

دولت ترکیه تاکنون معذرت خواهی رسمی از کشتار ارامنه و مسیحیان نکرده است. اما آشوری های ترکیه هم بنا به گفته گزارشگر سازمان ملل متحد متحمل خشونت جدی به ویژه در حوزه تساهل مذهبی شده و همچنین آنان هیچ مدرسه ای حتی در سطوح ابتدائی و همچنین نهاد های اجتماعی نداشته و تقریبا از خدمات عمومی منع شده اند. اکنون در حدود ۴۰۰ سریانی در ترکیه زندگی می کنند که تعدادشان نسبت به گذشته بسیار کم شده است. لذا تعداد سریانی ها در ترکیه روبه افول است .

حالا با همه این تفاسیر نماینده ارمنی تبار مجلس ترکیه، در رابطه با دولتی نمودن اجباری تعدادی از اماکن مقدس آشوری های این کشور، توسط حکومت ترکیه ابراز نگرانی کرده است. سلینا دوغان اولین نماینده بانوی ارمنی تبار در تاریخ مجلس ترکیه، این موضع را در رابطه با اقدام صورت گرفته در مورد اماکن مقدس مذکور که در شهر ماردین، در محدوده فعلی ترکیه، واقع می باشند، اعلام نموده است.

نوشته شده توسط: ژیلبرت آقاجانیان