به نقل از سایت: www.alikonline.ir

وزیر امور خارجه ارمنستان که برای شرکت در نشست بررسی  عملکرد بودجه سال 2016 میلادی این کشور در پارلمان این کشور حضور یافته بود، در پاسخ به پرسش خبرنگاران از احتمال برگزاری دیدار وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ماه ژوئیه جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیدبان ارمنستان، ادوارد نعلبندیان وزیر امور خارجه ارمنستان در نشست مجلس ملی ارمنستان در پاسخ به پرسش آرارت زورابیان از اعضای فراکسیون مخالف "زاروکیان" در مورد بیرون ماندن قره باغ از مذاکرات صلح در دوره زمامداری حزب حاکم جمهوری خواه و تلاش برای بازگرداندن قره باغ به مذاکرات، تاکید کرد:"در کلیه اسناد تاکید شده است که بدون حضور قره باغ هیچ توافق نهایی صورت نخواهد گرفت."

وی همچنین افزود: "در کلیه اسنادی که از سوی روسای گروه مینسک پیشنهاد شده و مورد مذاکره قرار گرفته اند و اکنون در دفتر اصلی سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین موجود می باشند تاکید شده است که نماینده قره باغ باید در تدوین توافقنامه نهایی صلح و همچنین مذاکرات با حضور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و میانجیگری روسای سه گانه گروه مینسک حضور داشته باشد."

وی همچنین با تاکید بر این نکته که این موضوع نهایی شده و بدون حضور قره باغ هیچ توافق نهایی صورت نخواهد پذیرفت، اظهار داشت:"این اسناد محرمانه که در حال حاضر در وین نگهداری می شوند روزی منتشر خواهند شد."

آرمن آشوتیان رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ارمنستان و معاون حزب جمهوری خواه نیز در واکنش به این سئوال تاکید کرد حزب جمهوری خواه ارمنستان مسئولیت مذاکرات انجام گرفته پس از سال 2008 میلادی را بر عهده دارد.

دراین نشست واهه انفیاجیان دبیر فراکسیون "زاروکیان" نیز از وزیر امور خارجه ارمنستان در مورد موثر بودن فعالیت سفرا و نمایندگان ارمنستان در کشورهای خارجی و مجامع بین المللی پس از وقایع آوریل سال گذشته (جنگ چهار روزه در قره باغ) سئوال کرد.

ادوارد نعلبندیان با تاکید بر موثر و مفید بودن فعالیت سفرای این کشور اظهار داشت:"تحولات پس از جنگ چهار روزه آوریل به یکباره رخ نداده اند. تصمیماتی که در نشست سران دو کشور در وین و سنت پترزبورگ اتخاذ شده کاملا منطبق بر اظهاراتی است که رئیس جمهوری ارمنستان پیش از اتخاذ این تصمیمات انجام داده بود و این اتفاقی نبوده است. برای رسیدن به این هدف تلاش و فعالیت انجام گرفته است."

لازم به ذکر است که در نشست سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان که در 16 ماه می سال 2016 در وین برگزار شد در خصوص برقراری نظارت دائمی و ایجاد مکانیزم های تحقیق در مورد درگیری های مرزی و همچنین تقویت تیم دفتر نماینده ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا توافق حاصل شد. این توافقات در نشست بعدی سران دو کشور در سنت پترزبورگ نیز مورد تاکید قرار گرفتند. با این وجود نقض مقررات آتش بس در خطوط تماس نیروهای دو کشور همچنان ادامه یافته است و طرف ارمنی باکو را مسئول این درگیری ها معرفی کرده است.