به نقل از سایت: www.yerevan.mfa.ir

روز چهارشنبه 1396/03/10  جناب آقای مجتبی خسروتاج معاون محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با آرمن آواک آواکیان رئیس بنیاد توسعه ارمنستان دیدار و ضمن بررسی مسائل و مشکلات مربوط دو کشور در عرصه سرمایه گذاری و مبادلات تجاری، نسبت به رفع موانع موجود در روند صادارات محصولات دو کشور مذاکره نمودند.

جناب آقای آواکیان دراین دیدار افزود پس از برگزاری نمایشگاه محصولات ارمنستان در تهران در اکتبر سال 2016، بیش از 18 شرکت ارمنی در عرصه های مواد غذایی، مصالح ساختمانی، جواهرات، گردشگری، نساجی و همچنین بانک ها در حال مذاکره جهت صادرات محصولات خود به ایران می باشند. وی همچنین تاکید نمود در زمان برگزاری این نمایشگاه، تجار ارمنی با مشکلات متعددی در روند اداری انتقال کالاهای خود به ایران مواجه شدند از جمله در خصوص دریافت مجوزهای تکمیلی که روندی بسیار دشوار و زمان بر بوده است و تسهیل این روند از واجبات برای گسترش همکاری های تجاری بین دو کشور می باشد.

در این دیدار آقای خسروتاج با ارائه توضیحاتی شرایط صدور مجوزهای ورود کالاهای خارجی به ایران را بیان نموده و از اعلام آمادگی خود برای دیدار با نمایندگان شرکت هایی که در مسیر صادرات محصولات خود به ایران با مشکل مواجه شده اند خبر داد. وی همچنین اعلام نمود بر این باور هستم که نهاد های دولتی باید مسیر را برای تجار دو کشور هموار نمایند و زیرساخت های لازم را فراهم کنند تا از این طریق بتوان حجم سرمایه گذاری ها و مبادلات تجاری را در دو کشور افزایش داد.

در این دیدار طرفین همچنین مسئله عوارض گمرکی بسیار بالا برای کالاهای صادراتی از ارمنستان به ایران را مورد بررسی قرار داده و در نهایت مسئولین دو کشور یادداشت تفاهمی در راستای گسترش همکاری ها به امضا رساندند که به موجب آن نهاد های مسئول دو کشور موظف می شوند اقدامات لازم جهت مساعدت به تجار دو کشور را به عمل آورند.

جناب آقای خسروتاج در پایان این دیدار از آقای آواکیان دعوت نمود تا برای ادامه بررسی ها به ایران سفر نماید که با استقبال طرف ارمنی مواجه گردید.