به نقل از سایت: www.irna.ir

مسکو - ایرنا - وارتان وارتانیان نماینده پیشین ارامنه تهران و شمال در مجلس گفت: ایران در قلب ارمنی های جهان قرار دارد و خانه امن ما است که برای پاسداری و شکوه آن، 29 اردیبهشت با همه ایرانیان پای صندوق های رای وعده دیدار ملی داریم.

نماینده ارمنی ادوار مجلس: دیدار ملی پای صندوق رای/  ایران در قلب ارامنه جهان است

به گزارش ایرنا، وارتانیان چهره سرشناس ارامنه منطقه خاورمیانه و اوراسیا که در ایروان پایتخت ارمنستان حضور دارد، در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: حضور یکپارچه و همکانی ملت در رای گیری ریاست جمهوری، نمود بارز حمایت مردم از حاکمیت است و همچنین بازتاب گسترده اخبار و مطالب مرتبط با آن در عرصه جهانی برای سربلندی و تقویت قدرت ملی با توجه به شرایط بحرانی منطقه اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: انتخابات پیش رو به ویژه در مقطع کنونی و شرایط پرتنش جهانی اهمیت خاصی دارد و این واقعیت بین همه ایرانیان از جمله جامعه ارامنه هم مطرح است و از این رو ما ارمنی ها قصد داریم، مشارکت خود را به جهانیان نشان دهیم که تا چه حد در جمهوری اسلامی ایران موثر، نافذ و به اصطلاح همگان تاثیرگذاریم.

وارتانیان تاکید کرد: هدف حضور ملی در رای گیری، انتخاب شخصیتی است که بتواند برای بهروزی ملت، توسعه، آبادانی و ترقی بیشتر ایران گام های موثری بردارد و از سوی دیگر، مشارکت فراگیر نشان می دهد، ایرانیان و همچنین ارامنه تا چه میزان نسبت به سرنوشت کشور حساس هستند و به آن اهمیت می دهند.

شخصیت ارمنی ایران ادامه داد: بارها و بارها، مقام معظم رهبری در باره ضرورت مشارکت یکپارچه در رای گیری ها تاکید کرده اند و اقشار مختلف ارامنه نیز از جمله روستانشینان، شهرنشینان، فرهنگیان و اساتید دانشگاه تا بقیه برای انجام وظیفه میهنی نه تنها در انتخابات پیش رو بلکه هر مناسبت مهم برای ایران، مانند همیشه حضوری یکپارچه خواهد داشت.

وارتانیان نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در ادوار مختلف مجلس همچنین گفت: هیچگاه احساس نکرده ام باید تاکید کنم، جامعه ارمنی در انتخابات حضور یابد، زیرا خود جوش در رای گیری شرکت خواهند کرد و رای خود را به شخصیتی خواهند داد که همسو با منافع ملی، بهروزی ملت و توسعه و آبادانی ایران باشد.

وی همچنین افزود: ایران پناهگاه امن ارامنه پس از وقایع سال 1915 ترکیه در دوران عثمانی شد و نسبت به وقایع آن دوران نیز خواسته های خود را مطرح می کنیم.

نماینده اسبق مجلس همچنین در باره جامعه ارامنه ایران گفت: باید حتما براین نکته تاکید کنم که ارمنی ها در تمامی زمینه های علمی، فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و به ویژه دفاع از منافع ملی که نمود بارز آن حضور یکپارچه و جانفشانی رزمندگان ارامنه در جبهه های جنگ تحمیلی بود، مشارکت داشته اند، دارند و خواهند داشت.

وارتانیان ادامه داد: همزمان با این مشارکت فراگیر، برای طرح خواسته های خود نیز در نشست های خصوصی و عمومی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی رایزنی کرده و می کنیم و انتظار داریم رئیس جمهوری آتی نیز به درخواست های ما رسیدگی کند.

نماینده پیشین مجلس اظهار کرد: تقاضاهای ارامنه از دولت و حکومت مانند همه ایرانیان برخورداری از رفاه و امکانات بیشتر، ارتقای شرایط تحصیلی و همچنین حضور گسترده تر در سازندگی ایران است.

وی در پایان مصاحبه مصاحبه با ایرنا گفت: ایران برای ما بسیار عزیز است و همواره در قلب و دل ارامنه جهان جای دارد. وجود آثار تاریخی و باستانی صدها ساله این پیوندها را مستحکم تر کرده است. تاکید می کنم، آثار کهن مرتبط با ارامنه، کلیساهای قدیمی در ایران چه مرتبط با مسیحیت یا آنها که سرچشمه ارمنی های جهان است به ویژه کلیسای تادئوس قدیس (قره کلیسا در چالدران استان آذربایجان غربی) با اقدام وزارت خانه های مرتبط و همچنین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نگهداری، مرمت و حفاظت شده که این اقدام ها توسط کارشناسان مسلمان انجام گرفته وهزینه های بالایی هم صرف شده است.

وارتانیان روز دوشنبه نیز در نشستی با فارسی آموزان و مقام های ارمنی در منطقه دوین که با حضور سیدکاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی در ارمنستان نزدیک شهر آرتاشات در استان آرارات این کشور برگزار شد، گفت: نقش ایران در پاسداشت میراث فرهنگی ارامنه بویژه حفاظت از ابنیه تاریخی و کلیساها ارزشمند و مصداق بارز نوعدوستی، اهمیت دادن به انسانیت، عمل به آموزه های الهی، انسانی و همچنین فرهنگ و ادب کهن ایران است.