به نقل از سایت: www.irna.ir

مسکو - ایرنا - سیدکاظم سجادی سفیر ایران در ارمنستان گفت: پس از اجرای برجام، جمهوری اسلامی توانست با کاربرد سیاست های هوشمندانه و زیرکانه توسط دستگاه سیاست خارجی، کشورهای غربی را که در پی ادامه فریبکاری های ضدایرانی خود در جهان و معرفی کردن تهران به عنوان عامل بی ثباتی، تهدید صلح و امنیت بین المللی بودند، ناکام کند.

به گزارش ایرنا، سفیر ایران در ارمنستان روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در باره مقایسه جایگاه ایران در سطح بین المللی، دیپلماسی و اقتصادی پیش و پس از برجام، اظهار کرد: تهران پس از اجرای برجام توانست تا حدود زیادی از زیر فشارهای سیاسی و اقتصادی که ناشی از سیاست های ظالمانه بین المللی تحمیلی توسط ایالات متحده و سایر شرکای غربی واشنگتن بود، خارج شود. 

وی افزود: در این راستا، ایران توانست با استفاده از فضای بوجود آمده پس از برجام، روابط عادی خود با سایر کشورهای جهان را در ابعاد سیاسی و اقتصادی دنبال کند.

**دوران متفاوت و پیشرفت های ایران در پسابرجام: 

سفیر ایران گفت: با ورود به مرحله پسا برجام، پویایی بسیار گسترده ای در عرصه دیپلماسی ایران شکل گرفت. حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در عرصه های جهانی و منطقه ای تقویت شد و همچنین با اقدام های دیپلماتیک نزد سازمان ملل از شدت خصومت ها کاسته شد و دامنه حمایت از قطعنامه ها و ادعاهای ضدایرانی حقوق بشری هم کاهش یافت.

سجادی تاکید کرد: همزمان نیز دیپلماسی چند جانبه ایران رشد قابل ملاحظه ای کرده به نحوی که هم اکنون نمایندگان ایران در مذاکرات خاورمیانه و سوریه که در مسکو و آستانه قزاقستان جریان دارد از مبتکران و طرف های مهم این اجلاس هستند و دستاوردهای زیادی هم داشته است.

وی همچنین گفت: افزون بر این موفقیت ها، مهمترین پویایی و تلاش ها در حوزه دیپلماسی پس از برجام به بخش اقتصادی مربوط می شود. در این دوران رفت و آمدهای هیات های اقتصادی ایران و کشورهای اروپایی سرعت گرفت و قراردادهای جدید و مهم تجاری و صنعتی منعقد شد.

سفیر ایران ادامه داد: از سوی دیگر، به دنبال پیگیری های جدی دیپلمات ها و مقامات نفتی جمهوری اسلامی، سهمیه صادرات نفت ایران که توسط برخی کشورهای فرصت طلب مخدوش شده بود، به شرایط قبل باز گشت و زمینه خرید تجهیزات و بازسازی ناوگان هوایی هم فراهم شد که مذاکرات در این زمینه نتایج خوبی داشته است. 

سجادی گفت: از دیگر دستاوردهای پسا برجامی می توان به بازگرداندن طلب های خارجی ایران اشاره کرد که گشایش های قابل توجهی حاصل شده و از سوی دیگر، زمینه حضور شرکت های ایرانی به ویژه در حوزه فنآوری در کشورهای اروپایی شکل گرفته که برخی از آنها به عقد قرارداد با طرف های غربی منجر شده است.

وی همچنین اظهار کرد: رفع محدودیت های روابط ایران با کشورهای مختلف به ویژه امضای قراردادهای کلان از جمله با شرکت های اروپایی و حتی آمریکایی در خرید هواپیما نیز بخش دیگری از دستاوردهای پسابرجامی است.

مقام ارشد دیپلماتیک همچنین گفت: جمهوری اسلامی جذابیت و ظرفیت های بسیار بالایی دارد و همین عامل سبب شده کشورهای بزرگ صنعتی و طرف گفت وگو، تصمیم به عقد قراردادهای کلان برای ورود به بازار ایران بگیرند که نوسازی ناوگان حمل و نقل هم از بندهای مهم مذاکرات برجام بوده است.

وی تاکید کرد: در این رابطه، هیات ایرانی مذاکره کننده اصرار زیادی بر رفع محدودیت ها داشت. همچنین دستاوردهای پسا برجامی را نیز می توان در صنعت نفت و گاز، پتروشیمی و برق کشور دید که این بخش ها نیز با استقبال سرمایه گذاران کره ای و ژاپنی مواجه شده است.

سجادی در ادامه مصاحبه با ایرنا گفت: اهمیت حذف تحریم های ضد ایرانی براساس برجام، قطعنامه مکمل سازمان ملل و استفاده دولت در فرصت پسابرجام

با حذف تحریم ها، سبب شد، جمهوری اسلامی ایران در گام اول برای بازیابی بازارهای از دست رفته فروش نفت خود در سطح بین المللی اقدام کند.

وی افزود: با باطل شدن دستاویز تهدید اتمی ایران از دست چند کشور غربی و ایالات متحده، بسیاری از کشورهای جهان از جمله اروپایی تمایل خود را به از سر گیری روابط تجاری با جمهوری اسلامی اعلام کردند و تهران توانست با بازگشت مشتریان از دست رفته و کسب جایگاه برتر نفتی، درآمدهای بیشتر ارزی کسب و همچنین توجه بسیاری از شرکت های بین المللی را برای همکاری در اجرای پروژه های بین المللی یا فروش محصولات خود جلب کند.

** ایران-ارمنستان؛ افزایش همکاری ها و افق پیش رو:

سجادی همچنین با اشاره به افزایش همکاری های بین المللی پسابرجامی جمهوری اسلامی از جمله با کشورهای منطقه، گفت: گسترش مناسبات با جمهوری ارمنستان در چارچوب دستاوردهای برجام و شرح آن با توجه به سفر دی ماه رئیس جمهوری به ایروان نیز بسیار مهم است.

وی گفت: ایران و ارمنستان از زمان تاسیس (سال 1991 پس از فروپاشی شوروی) دارای روابط دوجانبه دیپلماتیک، دوستانه و نزدیکی بوده اند که در زمان تحریم های بین المللی ضدایرانی نیز مستمر وجود داشته است، اما پس از اجرای برجام، میزان تبادل هیات های سیاسی، تجاری و اقتصادی افزایش یافته و دو کشور سعی کرده اند برای تعمیق هر چه بیشتر همکاری ها اقدام کنند.

سجادی ادامه داد: افزایش میزان مبادلات تجاری اقتصادی در سطوح مختلف، اجرای خط سوم انتقال برق بین دو کشور، اجرایی نمودن تاسیس منطقه آزاد مغری، حضور سرمایه گذاران ایرانی در اجرای برخی پروژه های بین المللی و دولتی ارمنستان، تعاملات نزدیک سیاسی مقامات دو طرف و بیشتر شدن رایزنی ها برای پیوستن این کشور به راهگذرهای حمل و نقل بین المللی نیز از جمله فعالیت های در دستور کار ایروان و تهران است.

سفیر ایران همچنین گفت: دیدار رئیسان جمهوری دو کشور در ایروان نیز نقطه عطفی در توسعه فراگیر روابط شد و رئیس جمهوری ایران نیز بر اهمیت ارمنستان به عنوان یک کشور دوست و همکار بین المللی برای مشارکت در ترانزیت، حمل نقل بین المللی، مناسبات مناطق آزاد اقتصادی بین ایران و اتحادیه اوراسیا و توسعه گردشگری تاکید کرد.

سجادی افزود: در زمان حاضر نیز تمامی موارد به صورت موکد و فشرده دردست پیگیری است که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، امید می رود در آینده ای نزدیک شاهد شکوفایی هر چه بیشتر و روز افزون روابط باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که مرز زمینی با ایران دارد و از این رو می تواند، راهگذر بین‌المللی ترانزیتی خلیج فارس و دریای سیاه، گذرگاه ارتباط جاده ای و ریلی، راه انتقال انرژی در همکاری های بازرگانی و ترانزیتی اعضای این اتحادیه و همچنین کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی ایران باشد. 

مقام دیپلماتیک ایران در ادامه گفت: در چارچوب راهبرد پسابرجامی، جمهوری اسلامی در پی بهره گیری از فرصت های جدید، ارتقا و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه در تعاملات تجاری است و در همین چارچوب، زمینه های مختلف همکاری میان ایران و ارمنستان به چشم می خورد و از سوی دیگر، شرکت ها و متخصصان ایرانی اعتبار خوبی در دنیا دارند که می توانیم برای هم افزایی از ظرفیت های دو کشور در زمینه های مختلف بهره ببریم. 

سجادی افزود: در زمینه انرژی هم باید به ایجاد توان بیشتر برای انتقال برق تولیدی از گاز ارسالی ایران به ارمنستان اشاره شود. تاکنون دو شبکه انتقال بین دو کشور ایجاد شده و شبکه سوم هم در حال اجرا است که پس از تکمیل، حجم مبادله گاز و برق را تا چند برابر افزایش می دهد.

وی اظهار کرد: با توجه به مازاد برق ارمنستان در تابستان و کمبود برق ایران در این فصل و برعکس در فصول دیگر، اهمیت این طرح ها مشخص می شود که بدون سرمایه گذاری های سنگین برای ساخت نیروگاههای جدید می توان با استفاده از این خط، کمبود فصلی برق کشور مقابل را جبران کرد. 

سفیر ایران در ارمنستان گفت: از سوی دیگر با ساخت این خط یکی از حلقه های اصلی کریدور برق شمال- جنوب، میان ایران- ارمنستان- گرجستان و روسیه تکمیل خواهد شد و در واقع کار شبکه انرژی چهار کشور با ایجاد خط سوم برق ایران و ارمنستان شروع شده است که اقدام خوبی برای برقراری ارتباط خطوط انرژی کشورهای منطقه به هم محسوب می شود.

سجادی افزود: همزمان با برنامه ریزی برای بهره برداری از این مزیت ها، در زمینه انرژی هم امکان سواپ گازی بین کشورهای منطقه از جمله ترکمنستان- ایران، ارمنستان- ایران، ارمنستان – گرجستان و ... وجود دارد که باید با همکاری منطقه ای مورد توجه قرار گیرد. 

سفیر ایران اظهار کرد: یکی دیگر از زمینه های همکاری، ساخت راهگذر بین المللی جاده ای شمال - جنوب و نیز اجرای طرح خط آهن ایران – ارمنستان است که دو پروژه مهم نه تنها در سطح دو جانبه بلکه منطقه ای است و این موضوع در دیدار حسن روحانی و سرژ سرکیسیان رئیسان جمهوری دو کشور در ایروان نیز مورد تاکید قرار گرفت. 

سجادی همچنین گفت: جمهوری اسلامی مایل است مسیرهای ترانزیتی خود را متنوع کند و در چنین شرایطی، راه امن و نزدیک ارمنستان اهمیت زیادی دارد. این دو پروژه با توجه به طرح ایروان برای اجرای منطقه آزاد سیونیک در جوار مرزهای ایران و اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای حضور در منطقه آزاد تجاری، اهمیت زیادی پیدا کرده است.

** انتخابات ریاست جمهوری ایران در ارمنستان: 

وی در بخش پایانی مصاحبه با ایرنا نیز در باره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ارمنستان گفت: حدود 10 هزار ایرانی که در حوزه های مختلف مانند تجاری و خدماتی فعالیت می کنند و از جمله 400 دانشجوی شاغل به تحصیل در ارمنستان اقامت دارند.

سجادی همچنین با بیان اینکه هماهنگی های لازم با مسئولین مربوطه در جمهوری ارمنستان برای رای گیری در روز 29 اردیبهشت ماه صورت گرفته است، افزود: برنامه های گسترده ای برای برگزاری باشکوه انتخابات اندیشیده شده و با توجه تمرکز هموطنان در شهر ایروان یک شعبه اخذ رای در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پایتخت ارمنستان در نظر گرفته شده است.

مقام دیپلماتیک ایران در پایان اظهار کرد: اطلاع رسانی لازم هم در سامانه های اینترنتی سفارت و دفاتر نهادهای ایرانی مقیم در ارمنستان از جمله مجتمع آموزشی شهید فهمیده، اتحادیه تجار ایرانی، رایزنی فرهنگی، انجمن اسلامی دانشجویان، بانک ملت، دفاترهواپیمایی آسمان و ماهان، پایانه های اتوبوسرانی، کانال های تلگرامی مرتبط، رسانه های دیداری و شنیداری و شبکه های مجازی برای حضور گسترده هموطنان در انتخابات پیش رو انجام شده است.