به نقل از سایت: www.irna.ir

به گزارش ایرنا، سرکیسیان با اشاره به تجربه سفر خود به تهران که بهمن ماه سال گذشته انجام گرفت و در جریان آن با سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی دیدار و مذاکره کرد، گفت: از امکانات و زمینه های صنعتی-نظامی در ایران شگفت زده شدم و در بسیاری عرصه ها از جمله رادیو الکترونیک و اپتیک دستاوردهای جدی داشته اند.

سایت خبری نیوز ای ام ارمنستان روز چهارشنبه به نقل از سخنان وزیر دفاع این کشور نوشت: تهران و ایروان 25 سال است که روابط سیاسی و اقتصادی جدی دارند و در شرایطی که روند لغو تحریم های ضدایرانی جریان دارد، امکانات جدیدی در زمینه دفاعی شکل گرفته و ارمنستان نیز به بررسی اقدام هایی که ایران در این زمینه انجام می دهد، علاقه دارد.

سرکیسیان همچنین گفت: ایران به عنوان یک همسایه قدیمی در سخت ترین شرایط کنار ارمنستان بوده و کمک کرده است. بین دو کشور روابطی بر مبنای آداب و رسوم تاریخی وجود دارد که از ابتدای برقراری استقلال ارمنستان (سال 1991 پس از فروپاشی شوروی) آغاز شد و به همین دلیل هم نسبت به یکدیگر احترام متقابل قائل هستند.

وزیر دفاع ارمنستان ادامه داده است: ایران همچنین در رابطه با مناقشه قره باغ موضع معتدلی دارد و بازیگری خویشتندار و مطمئن تلقی می شود. برای ما بسیار مهم است که یک بازیگر منطقه ای معتبر، خطرات تشدید احتمالی این مناقشه را کامل درک می کند. 

وی تاکید کرد که ایران در این باره در سطوح مختلف از جمله در ملاقات ها با همکاران آذربایجانی خود این مسائل را اعلام کرده است. من و همتای ایرانی نیز در باره این مساله صحبت و تأکید کردیم که نباید اجازه داد، مناقشه قره باغ تشدید شود.

سرکیسیان همچنین در پایان با اشاره به همکاری های تهران و باکو گفت: ایران یک بازیگر منطقه ای است و طبعا به توسعه روابط چندجانبه علاقه دارد و رویکرد ارمنستان نیز در رابطه با روابط منطقه ای مثبت است. معتقدیم حتی الامکان کشورهای بیشتری باید همکاری های فیمابین در زمینه های مختلف را توسعه دهند.

ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.