در یکصدودومین سالگرد نژاد کشی ارامنه در سال 1915 به دست دژخیمان ترکیه عثمانی، صبح روز دوشنبه 24 آوریل، مصادف با 4 اردیبهشت، با رهبری جانشین پیشوای مذهبی ارامنه حوزه سیلیسی، نائب اسقف ارامنه اصفهان و جنوب ایران روحانی ارشد سیپان کچجیان، در کلیسای وانک اصفهان مراسم مذهبی برگزار گردید.

پس از انجام مراسم مذهبی، مراسم نثار گل بر بنای یادبود نژاد کشی ارامنه توسط مسئولین و نمایندگان تمامی هیئت ها و انجمن های فعال جوامع ارامنه اصفهان و شاهین شهر به اجرا درآمد. سپس با حضور تعداد کثیری از ارامنه اصفهان و شاهین شهر، در مسیر خیابان حکیم نظامی، بلوار ملت، خیابان توحید و خیابان نظر میانی راهپیمایی اعتراض آمیز به مدت 2 ساعت برگزار گردید. 

شرکت کنندگان در این راهپیمایی، ضمن اعلام حمایت خود  از سیاستهای صلح جویانه دولت جمهوری اسلامی ایران در مناقشات سوریه و مبارزه با تروریسم سازمان یافته، خواستار آن شدند که سازمان ملل متحد نسل کشی ارمنیان توسط ترکیه عثمانی را بر اساس گزارش کمسیون ویژه سازمان ملل رسما محکوم کرده و جهت پایان بخشیدن به جنگ خانمانسوز سوریه و بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه اقدام نماید. آنها همچنین از دولت ترکیه خواستار شدند با ترک سیاست جعل و انکار واقعیت نسل کشی ارامنه، حداقل دین خود را در قبال ملت ارمنی ادا نماید.  

هئیت برگزاری مراسم یکصدودومین سالگرد نژاد کشی ارامنه