به نقل از سایت: www.mehrnews.com

شیراز- همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی با ۷ محور با حضور اندیشمندان، فعالان صلح و نمایندگان ادیان الهی روزهای دوم و سوم اردیبهشت در شیراز برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دبیر علمی همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی ظهر دوشنبه در نشستی خبری با بیان اینکه سال گذشته این همایش به طور ملی کلید زده شد به ضرورت های برپایی این رویداد صلح طلبانه پرداخت و گفت: پدیده های فرهنگی همواره در درازنای تاریخ در معرض سوءتفاهم وتعبیر بوده اند و قرائت های منفعت طلبانه همچنان آنان را مورد آسیب قرار می دهند، لذا این همایش توسط مرکز پژوهشهای فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز برگزار می شود.

همواره استفاده از ادیان با نیات سو فاجعه بار بوده

حجت الاسلام سعید رحیمیان با اعلام اینکه همواره استفاده از ادیان با نیات سو فاجعه بار بوده اظهار کرد: متاسفانه نشانه های این مسئله در خاورمیانه و جهان کنونی بیش از گذشته مشاهده می شود اما با توجه به اینکه سیره نبوی در دین مبین اسلام پس از فتح مکه نشانه های صلح طلبی را تبیین ساخته افزود: این به ترتیبی است که در این باره اثری از خشونت طلبی و رویه های تند و غضب آلود به هیچ وجه دیده نشد بلکه عفو و مهربانی به همراه گذشت و رحمت در حق دشمنان اسلام ادا شد.

رحیمیان اغلب نبردهای صدر اسلامی را با نیت دفاع از دین مبین اسلام دانست و با تاکید بر اینکه قرائت های خشونت طلبانه در ادیان دیگر هم دیده شده است تصریح کرد: این ضرورت ما را بر آن داشت که این همایش بین ادیانی را در شهری که شهره آفاق در زمینه صلح و دوستی است برگزار شود.

دبیر علمی همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی در ادامه با اشاره به اینکه رویداد نامبرده در راستای اتخاذ رویه صلح طلبانه دولت تدبیر و امید انجام می پذیرد، افزود: ما فقط صلح را به عنوان تاکتیک و سودانگاری نمی بینیم بلکه استراتژی و تئوری کلی بر مبنای اسلام مورد نظر است.

ترامپیسم سد راه همایش صلح در مهد سعدی/فاز نخست موزه صلح افتتاح می شود

وی در خصوص کم شمار بودن میهمانان بین المللی این همایش بخشی از آن را پیدایش پدیده ای به نام دونالد ترامپ عنوان کرد و گفت: برخی صاحب نظران با توجه به بیمی که از برخوردهای انحصارطلبانه پس از پیدایش ترامپیسم روی داد نتوانستند به ایران دعوت بیایند کمااینکه همایش اخلاق و عدالت همزمان در مشهدمقدس درحال برگزاری توسط دانشگاه فردوسی است که آنان هم با این مشکل برخورد داشتند اما استقبال بین المللی از همایش نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی بیشتر بود.

رحیمیان با برشمردن محورهای این همایش اعلام کرد: بنیانهای نظری صلح، عفو و دوستی از منظر ادیان، صلح، عفو و دوستی در تاریخ و سیاست معاصر در خاورمیانه؛ نقش ادیان، جلوه های صلح گستری ادیان در هنر، معماری و ادبیات، صلح، عفو و دوستی در توسعه سلامت و حفظ محیط زیست از منظر ادیان، صلح، عفو و دوستی در روابط اجتماعی، بین المذاهب و بین الملل؛ نقش رسانه ها و سازمانهای غیر دولتی، نقش ادیان در نهادینه سازی صلح، عفو و دوستی در جوامع، حقوق و روابط بین الملل و صلح، عفو و دوستی  از منظر رهبران ادیان و اندیشمندان انقلاب اسلامی (امام خمینی و...) مجموعه مقاله ها و سخنرانی های این همایش را شکل می بخشند.

وی با یادآوری اینکه در یکسال گذشته پیش نشست هایی با موضوع های مختلف پیرامون همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی برگزار شد در خصوص آنچه پس از انتشار فراخوان مقالات روی داد گفت: تقریبا ۲۵۰ چکیده دریافت شد که از میان اینها پس از داوری ۱۸۰ مورد پذیرفته و ۱۰۸ مقاله توصیه شد.

پیشنهاد معرفی شیراز به عنوان پایتخت صلح/دوم اردیبهشت روز گرامیداشت صلح قرار گیرد

رحیمیان با بیان اینکه ۴۵ مقاله مناسب تشخیص داده شده در طول ۲ روز برپایی همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی ارایه می شود افزود: در کنار این رویداد مهم برنامه هایی از جمله افتتاح فاز نخست موزه صلح شامل آثار هنری مانند خطاطی، نقاشی و پوستر در ارتباط با صلح افتتاح خواهد شد. همچنین پیشنهاد معرفی شیراز به عنوان پایتخت صلح منطقه از جمله اهدافی است که دنبال خواهد شد. این درحالیست که مقالات رسیده به همایش در ۲ مجلد پس از پایان این رویداد علمی منتشر می شود.

دبیر علمی همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی از پیشنهاد روز گرامیداشت صلح به مناسبت دوم اردیبهشت ماه به شورای فرهنگ عمومی خبر داد و افزود: این همایش با پیام آیت الله جوادی آملی با حضور چهره هایی همچون آیت الله سیدمحمد موسوی بجنوردی، استاد حوزه و دانشگاه، دکتر عبدالعزیز ساشادینا، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه جرج ماسون، دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محمدجواد امیرمحلاتی، استاد کالج ابرلین ایالات متحده، دکتر سیدمحمدرضا حسینی بهشتی، استاد فلسفه دانشگاه تهران، دکتر غلامرضا اعوانی، استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمدیوسف نیری، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، دکتر هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دکتر قیس مغشغش السعدی، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه نوبینگن آلمان و دکتر رابرت وینسته میوت، استاد حقوق بشر کالج پادشاهی لندن ساعت ۸ صبح روز شنبه دوم اردیبهشت ماه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس آغاز به کار می کند.

حمیدیان با توجه به عنوان همایش، حضور رهبران و نمایندگان ادیان الهی را در این رویداد بین المللی مورد اشاره قرار داد و گفت: اسقف اعظم ارامنه ایران به همراه نمایندگانی از اقلیت های مذهبی رسمی کشور در همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی به میزبانی شیراز حضور خواهند یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی روزهای دوم و سوم اردیبهشت ماه با حضور اندیشمندان، دانشمندان، صاحب نظران صلح و استادان دانشگاه با همکاری دانشگاه شیراز، دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.