به نقل از سایت: www.yerevan.mfa.ir

روز پنج شنبه 1396/01/17 جناب آقای سید کاظم سجادی سفیر فوق العاده و تام الاختیار کشورمان در ارمنستان بازدیدی از فعالیت های مدرسه شماره 200 شهر ایروان که در زمینه آموزش زبان فارسی فعالیت دارند، انجام دادند.

این بازدید که بنا به دعوت مشترک خانم سوقومونیان مدیر کل آموزش شهرداری ایروان و خانم هوانسیان مدیر مدرسه مذکور صورت گرفته بود، گروه سرود دانش آموزان این مدرسه سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان را بصورت زنده اجرا نمودند و گروه تئاتر این مدرسه نمایشی تحت عنوان « سالمندی به نام عشق» را به زبان فارسی برای حضار اجرا نمودند.

بعد از برگزاری مراسم هنری که با اجرای ترانه های کودکانه، آهنگ های شاد ایرانی و اجرای هنرمندانه شعری در توصیف پیروزی انقلاب 57 همراه بود، خانم سوقومونیان ضمن ابراز تشکر از سفیر محترم کشورمان برای شرکت در این برنامه، انجام اینگونه فعالیت ها را به منظور پاسداشت دوستی عمیق بین ملت های ایران و ارمنستان توصیف نموده که قرن ها در کنار یکدیگر با صلح، صفا و دوستی روزگار گذرانده اند.

مدیر کل آموزش شهرداری ایروان در ادامه افزود مسئولین ارمنستانی بویژه آقای تارون مارکاریان اهمیت زیادی برای آموزش زبان فارسی به دانش آموزان ارمنی قائل بوده و تلاش دارند از طریق آموزش زبان فارسی پیوندهای تاریخی و فرهنگی بین مردمان دو کشور را عمق بخشند. وی درپایان از تلاش های سفارت کشورمان برای تهیه منابع آموزشی، سفر دانش آموزان زبان فارسی به ایران، همکاری جهت آموزش معلمین فارسی مدارس ارمنستان و ... قدردانی نمود.

جناب آقای سجادی سفیر محترم کشورمان نیز در این مراسم آموزش زبان فارسی به دانش آموزان ارمنی را بنیادی ترین و عمیق ترین امر فرهنگی برای نزدیکی ملت ها به یکدیگر توصیف نموده و گفتند روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور زمانی به ثمر خواهد نشست که فرهنگ دو کشور برای مردمان آنها شناخته شده باشد.  

سفیر محترم کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه پنجره جدیدی در روابط بین دو کشور ایجاد شده که در نتیجه آن در سال جدید تعداد زیادی از گردشگران ایرانی بصورت زمینی و هوایی به ارمنستان سفر نموده اند گفتند آموزش زبان فارسی باعث شناخت بهتر مردم ارمنستان از فرهنگ و تمدن ایرانی و در نتیجه پذیرایی بهتر از گردشگران ایرانی خواهد بود.

جناب آقای سجادی اعلام آمادگی نمودند همکاری سفارت با دولت ارمنستان و مدرسه مذکور با اجرای زیبا و هنرمندانه امروز دانش آموزان روز به روز بهتر خواهد شد، خواهان ارتباط عمیق بین  مدرسه شماره 200 و مجتمع آموزشی شهید فهمیده سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان گردید. ایشان خواهان برگزاری اردوهای آموزشی دانش آموزان این مدرسه در ایران و همچنین تلاش جهت افزایش تعداد مدارسی که در شهرهای دیگر ارمنستان به آموزش زبان فارسی می پردازند، شد.

در این ملاقات که مدیر مجتمع آموزشی شهید فهمیده و تعدادی از معلمان این مجتمع نیز حضور داشتند، سفیر محترم کشورمان در پایان سخنان خود اعلام نمود در مدتی که مسئولیت سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان را بر عهده داشته ام تلاش نموده ام مهر و دوستی و محبت ایرانیان به ارامنه را به مقام های و مسئولین ارمنستانی از رئیس جمهور محترم ارمنستان تا مدیران رده های دیگر اعلام نمایم و خوشحالم که در نتیجه تلاش های صورت گرفته امروز شاهد حضور گسترده ایرانیان در ارمنستان و تلاش آنها برای گسترش روابط در حوزه سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی هستیم به گونه ای که علیرغم مشغله فراوان جناب آقای دکتر روحانی برای سفر به کشورهای خارجی، ایشان سفر به ارمنستان را به منظور حمایت از این کشور در عرصه های جهانی و منطقه ای در اولویت قرار داده و در دیماه سال گذشته این سفر را انجام دادند.