روز سه شنبه، مورخ 15 فروردین 1396، هیئتی مجارستانی متشکل از ژولت شـَمین معاون نخست وزیر مجارستان، یانوش لاتورسای نایب‌رئیس پارلمان ملی مجارستان، یانوش کواچ سفیر مجارستان در ایران و چند تن از مقامات سیاسی و اقتصادی مجارستان از کلیسای «هـَوسِپ آرِماتاتسی مقدس» و موزه ی «خاچاطور گِساراتسی» دِیر آمِناپرگیچ مقدس (کلیسای وانک) بازدید نموده و متعاقباً با جانشین جاثلیق روحانی ارشد سیپان کچجیان و مسئولین خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران دیدار و گفتگو کردند.

در حین دیدار، طرفین با ابراز خشنودی از ملاقات با یکدیگر، جهت آشنایی و اطلاع توضیحات جامعی در ارتباط با وضعیت ارامنه ی ساکن ایران و مجارستان تبادل نمودند.

محور گفتگوی این دیدار پیرامون مسئله ی قتل عامدانه یک افسر ارمنی توسط افسر جمهوری آذربایجان با انگیزه¬ تعصبات نژادی در حین اردوی رزمی-آموزشی در مجارستان در سال 2012 میلادی و همچنین نسل کشی ارامنه توسط دولت ترکیه ی عثمانی در سال 1915 شکل گرفت و آقای شمین اعلام کرد که خود و هیئت همراهش به عنوان اعضای حزب دموکرات مجارستان به طور ممتد پیگیر به رسمیت شناساندن نسل کشی ارامنه در پارلمان مجارستان می باشند.

معاون نخست وزیر مجارستان با اشاره به واقعه ی قتل افسر ارمنستانی توسط «سافاروف» افسر آذربایجانی گفت: این واقعه باعث ایجاد شکاف میان جامعه ی ارامنه ی مقیم مجارستان و دولت شده است . در ادامه ایشان ازسرگیری روابط حسنه را ضروری دانستند.