به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

عملیات مرمت و بازسازی مسجد علیای ایرانی شهر شوشی قره باغ توسط کارشناسان ارمنی در حال اجرا می باشد.

به گزارش خبرگزاری "آرمن پرس" به نقل از اداره دولتی حفظ محیط تاریخی، عملیات مرمت و بازسازی مسجد علیای شهر شوشی که از حدود دو هفته پیش توسط گروهی از کارشناسان ارمنی به سرپرستی نژده یرانیان آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.

یرانیان در گفتگو با خبرگزاری "آرمن پرس" تاکید کرد: "فعالیت های انجام گرفته موید حفظ و مرمت آثار تاریخی در محدوده قره باغ بوده و این امر علاوه بر بناهای متعلق به ارامنه آثار تاریخی دیگران را نیز شامل می شود که آن را می توان نمونه بارز تساهل و تسامح فرهنگی دانست."

مسجد علیای شهر شوشی در سال 1883 میلادی توسط کربلایی صفی خان معمار ایرانی بنا شده است. این مسجد در دوران حکومت شوروی به موزه تاریخ زمین شناسی تغییر کاربری یافته بود. مسجد علیای شوشی در حال حاضر علیرغم آسیب های جزیی وارد شده به آن همچنان استوار و پا برجاست. 

به گفته سرگئی شاهوردیان معاون وزیر اقتصاد قره باغ کاوش ها و تحقیقات  انجام گرفته پیرامون این مسجد امکان بازسازی کامل آن را مهیا خواهد کرد.

لازم به ذکر است که مسجد علیای شهر شوشی پیش از این نیز یکبار در فاصله سال های 2008-2009 میلادی بازسازی و سقف و گنبد آن مرمت شده است. علاوه بر مسجد علیا، مسجد ایرانی دیگری نیز در قره باغ وجود که به "مسجد داخلی" معروف است و اگرچه قدمت آن از مسجد علیا بیشتر است اما همچنان پا برجا و مورد احترام می باشد.