به نقل از سایت: www.yerevan.mfa.ir

برنامه های نوروزی هفته فرهنگی ایران در ارمنستان با برگزاری دومین برنامه فرهنگی و هنری هنرمندان ایرانی و ارمنی شامگاه دوشنبه 1396/01/07 در سالن آرنو باباجانیان ارمنستان برگزار گردید.

این برنامه با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان آغاز گردید.

آقای عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری فرهنگسرای نیاوران و از مجریان و گویندگان توانمند صدا و سیمای کشورمان در آغاز این مراسم گفت ثبت جهانی نوروز بعنوان میراث معنوی بشری در سال 2010 در سازمان ملل متحد، دو کشور ایران و ارمنستان  را بر آن داشت که تصمیم به برگزاری مشترک جشن نوروزی در سال 96  را برنامه‌ریزی نمایند.

ایشان سپس از آقایان دکتر خجسته از اعضای محترم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و آقوان هوسپیان رئیس کمیته بازرسی ارمنستان و علی انصاریان فوتبالیست و بازیگر سریال‌های تلویزیونی که بعنوان میهمان ویژه در این مراسم شرکت کرده بودند، تشکر نمود.

شروع برنامه هنری این مراسم اجرای گروه موسیقی سنتی اقوام روناک به سرپرستی هنرمند برجسته ایرانی آقای کیوان محمد خانی و با خوانندگی استاد سعید خلج،  سجاد رضایی و کیوان و کامران محمد خانی... بود که قطعاتی از موسیقی اقوام مختلف ایرانی شامل خراسانی، کردی، لری، جنوبی، گیلگی و ...را اجرا نمودند و محیط شاد و بهاری برای شرکت کنندگان ایجاد نمودند.بویژه اجرای تکنوازی تار خانم هانیه محمد خانی و اجرای نی انبان آقای حمید رضا سلیمانی شور مضاعفی به این مراسم بخشید. 

سپس استاد داوود حیدری و گوینده باذوق صدای کشورمان آقای سعید توکلی از تلاش‌های جناب آقای سید کاظم سجادی سفیر فوق العاده و تام الاختیار کشورمان در ارمنستان برای برگزاری و ساماندهی چندین برنامه فرهنگی در ارمنستان قدردانی نمودند.

اجرای گروه سرود دبستان فارسی زبان روستای دوین استان آرارات ارمنستان به مدیریت آقای ژرژ ابراهیمی برنامه بعدی این مراسم بود که با اجرای زیبای ترانه ای ایران با نوای کودکانه خود شور و شوق وطن پرستی حاضران در مراسم را تحریک و به همنوایی با آنان تشویق نمودند.آقای ابراهیمی سرپرست این گروه از حمایت ها و کمک های سفیر محترم کشورمان به مردم این روستا تشکر کردند.

در ادامه دختر نوجوان ارمنی خانم نارا دانییلیان با تک نوازی ساز قانون و اجرای  ترانه فارسی هنرمند ارمنی آقای آساطور اصلانیان طراوت خاصی به مجلس هنرمندانه حامیان روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان بخشید.

سپس گروه خیزش به سرپرستی هنرمند جوان ایرانی آقای نوید اربابی قطعاتی اجرا نمودند.

پایان بخش این مراسم اهدای لوح تقدیر و هدایایی از طرف جناب آقای سجادی سفیر محترم کشورمان در ایروان با حضور آقای خجسته از اعضای محترم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و آقای آقوان هوسپیان رئیس کمیته بازرسی ارمنستان و آقای انصاریان به هنرمندانی بود که در این برنامه فرهنگی هنرنمایی نمودند. 

آقای خجسته در پایان از تلاش‌های سفیر محترم کشورمان تشکر و انجام چندین برنامه را ان هم در یک کشور در شأن شخصیتی فرهنگی نظیر ایشان دانستند.

آقای هوسپیان نیز نوروز باستانی را به ملت ایران تبریک گفته و افزودند ایرانیان و ارامنه بعنوان دو ملت دوست و برادر قرن هاست که در کنار یکدیگر با صلح و دوستی زندگی کرده اند و همواره با همدیگر بعنوان همسایگان خوب و نمونه بوده اند.

پایان بخش دومین برنامه فرهنگی و هنری خواندن سرود ای ایران ای مرز پر گهر بود که با همنوایی تمام شرکت کنندگان صورت پذیرفت.

جناب آقای سجادی دقایقی قبل از شروع رسمی این برنامه در مراسم استقبال از آقای هوسپیان، در خصوص روابط دو جانبه مذاکره و آقای هوسپیان از افزایش آمار گردشگران ایرانی در ارمنستان ابراز رضایت و خشنودی نمود.