به نقل از سایت: www.irna.ir

به گزارش ایرنا، پایگاه آنلاین روزنامه «هایاستانی هانراپتوتیون» ارمنستان امروز (دوشنبه) نوشت که در جریان مذاکرات یک هفته ای هیات بنیاد توسعه ارمنستان با 23 شرکت فرانسه، امکان ورود بازرگانان این کشور به ایران و اوراسیا از طریق ارمنستان بررسی شد.

کارن مکردچیان رئیس بنیاد توسعه ارمنستان در این باره اعلام کرد: ملاقات ها با طرف های فرانسوی در پاریس، مارسل و لندن نشان می دهد، آنان و سرمایه گذاران بالقوه برنامه ورود به بازارهای ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از طریق ارمنستان را مد نظر دارند. 

وی ادامه داد: تجار فرانسوی بیشتر نسبت به امکان سرمایه گذاری در زمینه های فناوری اطلاعات، انرژی، پوشاک، کشاورزی و استفاده از گیاهان دارویی در تولید مواد غذایی، نوشیدنی ها و مواد آرایشی ابراز علاقه کرده اند. 

روزنامه ارمنستانی در پایان نوشت: در جریان مذاکرات در فرانسه و همچنین مباحث یک همایش اقتصادی، طرح احداث پالایشگاه محصولات نفتی در ارمنستان نزدیک مرز ایران با ارزشی بالغ بر 115 میلیون دلار مطرح شد. 

سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان نیز 19 اسفند ماه در ر دیدار با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود، گفت: با توجه به روابط خوب تهران و ایروان، حاضریم به شرکت های برتر فرانسه برای حضور در بازار سودمند ایران کمک کنیم. 

وی همچنین افزود: ایروان با تهران روابط خوبی دارد و در دوران تحریم های ضدایرانی هم این مناسبات خوب حفظ شد. 

سرکیسیان تاکید کرد: ارمنستان با شناختی که از ایران و ایرانیان دارد، می تواند برای شرکت های برتر فرانسوی مفید واقع شود و در زمینه توسعه روابط با جمهوری اسلامی، بستری برای شرکت های اروپایی باشد. 

وی همچنین 12 اسفند ماه بر اهمیت مشارکت اقتصادی شرکت های اروپایی با ایران از دیدگاه ایروان تاکید و برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد. 

سرکیسیان اظهار کرد: ارمنستان ضمن توسعه همکاری های مثال زدنی منطقه ای با ایران، امکان تبدیل شدن به کوتاه ترین و امن ترین رهگذر بین بنادر دریای سیاه و خلیج فارس را دارد و گذرگاه شمال - جنوب نیز امکان انتقال بار از گرجستان به ارمنستان و سپس به ایران و همچنین اروپا را ممکن می کند. 

ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.