به نقل از سایت: www.irna.ir

به گزارش ایرنا، سایت نیوز ای ام ارمنستان روز سه شنبه به نقل از سخنان وزیر امور خارجه این کشور نوشت که دورنمای بزرگی برای حضور توان تجارت ایران در بازار ارمنستان وجود دارد. 

وی گفت: تهران و ایروان در راستای بهبود و توسعه شرایط تجاری، کسب و کار و سرمایه گذاری بین دو کشور همکاری می کنند.

نعلبندیان ادامه داد: بدون شک توافق لغو روادید میان ایران و ارمنستان تاثیر بسزایی بر گسترش هرچه بیشتر این همکاری ها دارد.

هفتم دی ماه نیز سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در روسیه، اعلام کرد که ایروان به روند مذاکرات این اتحادیه و تهران کمک می کند تا هر چه زودتر قرارداد مورد نظر امضا شود. 

ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکنون چند دور مذاکرات مربوط به مشارکت اقتصادی را برگزار کرده اند تا در نخستین مرحله به یک برنامه همکاری موقت برسند و اکنون نیز در مراحل توافق نهایی قرار دارد. 

ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که مرز زمینی با ایران دارد و از این رو می تواند، گذرگاه انحصاری ارتباط جاده ای و ریلی در همکاری های بازرگانی و ترانزیتی اعضای این اتحادیه با جمهوری اسلامی باشد. 

ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ژانویه سال 2015 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد با عضویت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان 2/2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و 3/1 تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارد و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر 877 میلیارد دلار یعنی برابر 7/3% صادرات و 3/2% واردات کل جهان است. 

کشورهای عضو این اتحادیه جمعیتی معادل 180 میلیون نفر را در برمی‌گیرند.

ویتنام از ماه مه 2015 تفاهم نامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه امضا کرده است. چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.