به نقل از سایت: www.isna.ir

«محمدجواد ظریف» و «ادوارد نعلبندیان»، وزیران خارجه ایران و ارمنستان بیست‌وپنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک تهران و ایروان را تبریک گفتند.

به گزارش ایسنا، «نعلبندیان» در پیام خود به ظریف تاکید کرده است: ارمنستان و ایران با رشته‌های بسیار محکمی پیوند خورده‌اند که نخست مربوط به روابط دیرینه و هزاران ساله و همچنین احترام عمیق بین دو ملت، توجه متقابل به فرهنگ‌ها و تعامل حُسن همجواری است.

خبرگزاری آرمن پرس روز شنبه به نقل از بخش خبری وزارت امور خارجه ارمنستان نوشت: وزیران خارجه دو کشور نیز به مناسبت ۲۵ ساله شدن روابط دیپلماتیک تهران و ایروان پیام تبریک مبادله کردند.

نعلبندیان در پیام خود تاکید کرده است: بستر مناسب ایجاد شده در همه زمینه‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا مطمئن باشیم با تلاش‌های مشترک، تعامل دو کشور دوست در راستای بهروزی ملت‌های همسایه بیش از پیش تعمیق و تحکیم خواهد یافت.

وی همچنین نقش ظریف در روند توسعه روابط دو کشور را مهم خواند و ۲۵ ساله شدن روابط دیپلماتیک را به وزیر خارجه ایران تبریک گفته و دستاوردهای جدید و موفقیت های بیشتر را برای همتای ایرانی خود خواستار شده است.

بنا به این گزارش، وزیر خارجه ایران هم در پیام خود تاکید کرده که در طول این سال ها به لطف اراده و مدیریت رهبران دو کشور، روابط ایران و ارمنستان در همه زمینه‌های مورد علاقه گسترش یافته است.

ظریف در ادامه افزوده است: سفر رئیس جمهوری ایران به ارمنستان (اول دی ماه) در آستانه بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور به عنوان گامی دیگر در راستای تحکیم و گسترش مناسبات برداشته شد.

وزیر خارجه ایران در پایان، بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین تهران و ایروان را به همتای خود، دولت و ملت ارمنستان تبریک گفته و برای وزیر خارجه و مردم این کشور سعادت و بهروزی را آرزو کرده است.

ایران ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ (سه روز پیش از تائید رسمی فروپاشی شوروی) استقلال ارمنستان را به رسمیت شناخت و ۴۵ روز بعد نیز براساس بیانیه امضا شده تهران، برقراری مناسبات دوستانه و مبتنی بر حُسن همجواری بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

آوریل ۱۹۹۲ نیز سفارت ایران در ایروان درهای خود را گشود و دسامبر همان سال نیز ارمنستان اقدام مشابهی انجام داد و بدین سان، چرخ روابط به صورت منسجم گردش خود را آغاز کرد و تاکنون نیز ۲۵ قرارداد و موافقت نامه همکاری امضا شده است.

روابط شامل حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، حمل و نقل، حفاظت از محیط زیست، علمی و فرهنگی می شود که برنامه‌های گسترده‌ای نیز برای گسترش آن از سوی تهران و ایروان تدارک دیده شده است.

دو کشور همچنین برنامه های راهبردی مختلفی دارند و در سال ۱۹۹۵ نیز قرار داد ساخت خط لوله گاز از ایران به ارمنستان امضا شده است.

ارمنستان با حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.