به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

معاون دادستان کل بلاروس با درخواست دادستانی کل جمهوری آذربایجان جهت استرداد آلکساندر لاپشین وبلاگ نویس روس به این کشور موافقت کرد.

براساس تصمیم اتخاذ شده از سوی معاون دادستان کل بلاروس این وبلاگ نویس که دارای تابعیت دوگانه روسیه و رژیم اسرائیل می باشد جهت رسیدگی به اتهامات وارده در زمینه تبلیغ علنی علیه حکومت جمهوری آذربایجان و همچنین عبور غیر قانونی از مرزهای رسمی این کشور، تحویل مقامات قضایی جمهوری آذربایجان خواهد شد.

لازم به یادآوری است که آلکساندر لاپشین در گزارشی که پیرامون سفر به قره باغ در وبلاگ خود منتشر کرد، به انتقاد از مقامات جمهوری آذربایجان پرادخته است. پس از انتشار این گزارش نام این وبلاگ نویس در فهرست سیاه دولت جمهوری آذربایجان قرار گرفت.

به گزارش رسانه های جمعی لاپشین یک بار دیگر نیز به باکو سفر کرده و مقامات امنیتی این کشور موفق به احراز هویت او نشده اند.

آرا ظهرابیان رئیس کانون وکلای ارمنستان در صفحه فیسبوک خود با انتشار بخش هایی از رای اتخاذ شده از سوی معاون دادستان کل بلاروس از وکلای مدافع و همکاران رسانه ای خود خواست تا به دفاع از لاپشین بپردازند.

وی ضمن اعلام آمادگی برای ارائه خدمات حقوقی به این وبلاگ نویس روس اعلام کرده است، لاپشین در حال حاضر به کمک همه ما نیاز دارد.

شاوارش کوچاریان معاون وزیر خارجه ارمنستان نیز پس از نشست روز پنجشنبه دولت ارمنستان در گفتگو با خبرنگاران بازداشت و استرداد لاپشین به جمهوری آذربایجان را نقض صریح قوانین بین المللی توصیف کرد.

وی همچنین تاکید کرد دولت ارمنستان پیگیر موضوع آلکساندر لاپشین وبلاگ نویس روس که به اتهام سفر به قره باغ در بلاروس بازداشت شده است، می باشد.

کوچاریان افزود:"رفتار انجام گرفته نقض صریح حق بیان و حق سفر آزادانه به کشورهای دیگر می باشد."

وی همچنین موضع اتخاذ شده از سوی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مورد بازداشت و استرداد این وبلاگ نویس را مثبت ارزیابی کرد.

سرگئی لاوروف در مصاحبه اخیر خود، مخالفت خود را با بازداشت و استرداد این شهروند روسیه به جمهوری آذربایجان اعلام کرد.

به اعتقاد تحلیلگران ارمنی مقامات باکو با ممنوع کردن سفر شهروندان خارجی به قره باغ، قرار دادن اسامی آن ها در فهرست سیاه و همچنین تعقیب قضایی سعی دارند شهروندان کشورهای دیگر را از سفر به قره باغ منصرف نموده و سیاست انزوای بین المللی قره باغ را اجرا نمایند. کارشناسان ارمنی همچنین این احتمال را رد نمی کنند که آلکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس تلا ش خواهد کرد آزادی این شهروند روسیه را به قیمت گران با روسیه معامله کند.