به نقل از سایت: www.irna.ir

مسکو - ایرنا - راهکارهای اجرایی کردن تفاهم ها و اسناد امضا شده در جریان سفر اخیر حسن روحانی به ایروان در نشست سیدکاظم سجادی سفیر ایران و کارن کاراپتیان نخست وزیر ارمنستان بررسی شد.

به گزارش ایرنا، در این دیدار که روز دوشنبه انجام شد، سفیر ایران و نخست وزیر ارمنستان روابط دو جانبه و برنامه توسعه فراگیر همکاری ها را براساس نتایج مذاکرات سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری این کشور و روحانی بررسی کردند.

کاراپتیان در این نشست تاکید کرد که ارمنستان پیگیر برنامه های کاری برای عملی کردن تفاهم ها و اسناد امضا شده بین بخش های مختلف در حوزه های گوناگون در جریان سفیر رئیس جمهوری ایران به ایروان است.

سجادی نیز گفت: تهران آماده انجام همکاری های لازم برای اجرای تفاهم ها و توافق های حاصله در سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به ارمنستان است.

سفیر ایران در مذاکره با نخست وزیر ارمنستان افزود: اکنون با مذاکرات انجام گرفته بین سران و هیات های مختلف از دو کشور، فضای مناسبی برای توسعه هرچه بیشتر همکاری ها ایجاد شده است که باید از آن بهره گرفت.

در جریان سفر یک روزه روحانی به ایروان که اول دی ماه انجام شد، افزون بر مذاکرات سران، پنج سند همکاری بین دو کشور امضا شد که می تواند ارزش روابط اقتصادی را از سطح کنونی سالانه حدود 300 میلیون دلار بسیار افزایش دهد.

این سندها در زمینه های استفاده مشترک از دروازه مرزی «نوردوز – مغری»، همکاری در شرایط اضطراری، همکاری های بین موزه ای، گردشگری و ورزشی است.

روابط دو کشور شامل حوزه های مختلفی از جمله انرژی، حمل و نقل، حفاظت از محیط زیست، علمی و فرهنگی می شود که برنامه های گسترده ای نیز برای گسترش آن از سوی تهران و ایروان تدارک دیده شده است.

دو کشور همچنین برنامه های راهبردی مختلفی دارند و در سال 1995 نیز قرار داد ساخت خط لوله گاز از ایران به ارمنستان امضا شده است.