به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

مراحل اولیه طرح مرمت و بازسازی مسجد علیای شهر شوشی توسط کارشناس ایرانی و با سفارش وزارت اقتصاد قراباغ به اتمام رسید.

به گزارش وزارت اقتصاد قراباغ، سند اتمام و تکمیل پروژه مرمت و بازسازی مسجد علیای شهر شوشی توسط وزارت اقتصاد و شرکت ایرانی طرف قرارداد امضاء و کلیه اسناد مربوط به این طرح به این وزارتخانه تحویل شده است.

سرگئی شاهوردیان معاون وزیر اقتصاد قراباغ در این خصوص اظهار داشت:"مرمت مسجد علیای شهر شوشی از اهمیت ویژه ای در راستای حفاظت از میراث فرهنگی آرتساخ (قراباغ) برخوردار است، زیرا هر بنای تاریخی واقع در مرزهای قراباغ صرفنظر از تعلق دینی و فرهنگی آن از سرمایه های تاریخی ملت آرتساخ (قراباغ) محسوب می شود."

به گفته کارشناسان قراباغ،  مراحل بازسازی و مرمت این مسجد ایرانی مطابق با استانداردهای شناخته شده برای بناهای تاریخی اجرا و تکمیل شده اند.

سرگئی شاهوردیان همچنین تاکید کرد با توجه به تعلق مسجد علیای شهر شوشی به فرهنگ و تاریخ ایرانی انتخاب شرکت ایرانی برای بازسازی و مرمت آن تصادفی نبوده است.

طرح بازسازی مسجد علیای شهر شوشی توسط "بنیاد احیای میراث تاریخی شرقی" ارمنستان و با همکاری دولت قراباغ انجام گرفته است.

دولت قراباغ در حالی اقدام به مرمت و بازسازی مسجد علیای شهر شوشی کرده است که دولت جمهوری آذربایجان از هیچ اقدامی در راستای نابودی و محو آثار و بناهای تاریخی ارامنه دریغ نکرده و در آخرین مورد نیز چند سال پیش نیروهای نظامی این کشور در عرض چند ساعت آرامگاه تاریخی ارامنه در جلفای قدیم و سنگ صلیب های تاریخی و چند صد ساله آن را تخریب و بقایای آن را به رود ارس ریختند.