به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

جاثلیق آرام اول رهبر دینی حوزه ارامنه سیلیسی اعلام کرد پس از خودداری سیستم قضایی ترکیه از بررسی درخواست ارائه شده، موضوع مربوط به بازگرداندن اراضی متعلق به حوزه جاثلیقی ارامنه سیلیسی را در دادگاه اروپایی حقوق بشر پیگیری خواهد کرد.

لازم بذکر است، جاثلیق آرام اول در آستانه یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه با ارائه دادخواست به مراجع قضایی ترکیه خواستار بازگرداندن اراضی متعلق به حوزه جاثلیقی ارامنه سیلیسی شد.

رهبر حوزه دینی ارامنه سیلیسی تاکید کرد، زمان آن فرا رسیده است تا ارمنستان و دیاسپورا به همراه کلیه سازمان های ارمنی جهان از ابزارهای حقوقی برای پیگیری مطالبات خود بهره گیرند.

جاثلیق آرام اول رهبر دینی حوزه ارامنه سیلیسی نخستین مقام ارمنی است که خواستار پیگیری حقوقی مطالبات ارامنه از ترکیه شده و ارامنه جهان و همچنین دولت ارمنستان را به پیروی از این روش فراخوانده است.

دادخواست ارامنه علیه ترکیه در شرایط بسیار پیچیده ژئوپلتیکی که یکی از محورهای اصلی آن ترکیه است در دادگاه اروپایی حقوق بشر بررسی خواهد شد. معاون نخست وزیر ترکیه اخیرا اعلام کرد، ترکیه در سخت ترین وضعیت موجود از زمان جنگ جهانی اول تاکنون قرار دارد. ترکیه در حال حاضر مشکلات فراوانی با اروپا دارد و از سوی دیگر پس از مدتی وقفه همکاری های خود با روسیه را از سر گرفته است.

مسئله ارمنی شاید سرنوشت سازترین مشکل پیش روی ترکیه نباشد اما بی تردید از اهمیت محوری برای این کشور برخوردار است. چند ماه پیش دادگاه اروپایی حقوق بشر با صدور رای به نفع دوغو پرینچک که از سوی دولت سوئیس بدلیل انکار نسل کشی ارامنه محکوم شده بود، در ظاهر به سود ترکیه اقدام کرد. در واقع دادگاه اروپایی حقوق بشر در رای صادره خود با تائید وقوع نسل کشی ارامنه، انکار آن را خلاف اصل آزادی بیان تشخیص داد.

اکنون باید دید دادگاه اروپایی حقوق بشر در موضوع مطالبات ارامنه چه موضعی اتخاذ خواهد کرد. آیا ارامنه به حقوق پایمال شده خود دست خواهند یافت؟

بی تردید در شرایط پیچیده ژئوپلتیکی مسئله ارمنی بار دیگر در برابر ترکیه قد علم کرده است و باید دید آنکارا چه رویکردی در قبال آن اتخاذ خواهد کرد.

ترکیه یک بار پیش از این نیز در تابستان سال 2015 و در هنگام بررسی موضوع نسل کشی ارامنه در بوندستاگ (مجلس آلمان) در چنین وضعیتی قرار گرفت.

جاثلیق آرام اول رهبر دینی حوزه ارامنه سیلیسی در سال های 2011 و 2013 میلادی در نامه هایی جداگانه خطاب به رجب طیب اردوغان که در آن زمان سمت نخست وزیری ترکیه را بر عهده داشت، خواستار بازگرداندن اراضی و املاک متعلق به حوزه جاثلیقی ارامنه سیلیسی شد، اما درخواست های او بدون پاسخ ماند. در اقدام بعدی موضوع در دادگاه قانون اساسی ترکیه مطرح شد اما این دادگاه نیز از رسیدگی به دادخواست ارائه شده خودداری کرد.

وکیل پرونده شکایت حوزه جاثلیقی ارامنه علیه ترکیه در دادگاه اروپایی حقوق بشر روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل اعلام کرد بررسی و صدور رای نهایی درباره این پرونده ممکن است چند سال به طول بیانجامد.

وی تاکید کرد:"دادگاه اروپایی حقوق بشر سالانه به دهها هزار پرونده و شکایت رسیدگی می کند. با توجه به کثرت شکایت های مطرح شده در دادگاه اروپایی حقوق بشر انتظار می رود بررسی و صدور رای نهایی درباره این پرونده 4 الی 5 سال به طول بیانجامد."

وی همچنین افزود:"ما یک صد سال در انتظار برقراری عدالت بوده ایم و می توانیم چهار یا پنج سال دیگر نیز در انتظار بمانیم."

حوزه دینی ارامنه سیلیسی که مقر جاثلیق ارامنه می باشد در قرن دهم میلادی از ارمنستان به کلیکیه منتقل و پس از انتقال به چند مکان در نهایت در سال 1295 میلادی در شهر سیس (کوزان کنونی) مستقر شد. این حوزه دینی تا سال 1921 میلادی به فعالیت خود ادامه داد. در دوران امپراطوری عثمانی حوزه دینی ارامنه سیلیسی به عنوان کلیسایی مستقل به فعالیت پرداخت. در طی نسل کشی ارامنه در سال های 1915 الی 1923 میلادی جمعیت ارمنی منطقه سیس قتل عام و مجبور به کوچ اجباری شده و دارایی ها و املاک کلیسا نیز مصادره شد.

مطالبات این حوزه دینی از دولت ترکیه مجموعه کلیسای جامع متعلق به این حوزه دینی شامل کلیسای مادر، مقر جاثلیق و املاک و دارایی های متعلق به آن واقع در منطقه تاریخی سیس (کوزان کنونی) در جنوب ترکیه است.