به نقل از سایت: www.hoosk.net

12 رسوایی اردوغان و 12 موضوع ممنوعه در ترکیه

نویسنده: هاروت ساسونیان

"مایکل روبین" مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا و کارشناس انیستیتوی کارآفرینان آمریکایی، در سایت بخش اروپایی "نیوزویک" مقاله ای در خصوص اردوغان و 12 موضوع که خبرنگاران و جراید اجازه پیگیری و مطرح ساختن آن ها را ندارند منتشر کرده است  وی عنوان این مقاله را "دوازده رسوایی اردوغان" نامیده است.

1- رسوایی مالی

طبق زندگی نامه آقای اردوغان، وی در خانواده فقیری به دنیا آمده و دوران سختی را سپری کرده است،در حالی که وی اکنون میلیاردر می باشد. وی در دوران تصدی شهرداری استانبول دارای سیزده رسوایی مالی بوده و در دوران نخست وزیری نیز در سال 2004 میلادی در سوئیس حداقل هشت حساب بانکی داشته است. این خبر از سوی سفارتخانه ایالات متحده امریکا در آنکارا به واشنگتن مخابره شده است. همچنین در شنود تلفنی مکالمات آقای اردوغان از انتقال یک میلیارد دلار وجه نقد صحبت شده است که دادستان ها و دادگاه های وقت ترکیه به دلیل فشارهای متعدد از سوی دولت، از پیگیری آن صرف نظر کردند.

2-مدرک تحصیلی جعلی

طبق قوانین ترکیه، ریاست جمهوری این کشور باید مدرک دانشگاهی با حداقل چهار سال زمان تحصیل داشته باشد. ادعای رجب طیب اردوغان در مورد فارغ التحصیلی از دانشگاه مرمره در سال 1981 میلادی کذب بوده و وی تاکنون جواب قانع کننده ای در خصوص اخذ مدرک جعلی خود نداشته است.

3-کودتای ساختگی

آقای اردوغان کودتای نافرجام پانزدهم ماه ژوئیه را دست آویزی قرار داد تا دست به پاکسازی،اخراج و زندانی کردن هزاران نفر از مخالفین خود که منتسب به جنبش فتح الله گولن بودند بزند وی این کودتا را  "هدیه ای از طرف خداوند" دانسته و فشار را بر مخالفان خود افزوده است. اکنون برخی کارشناسان معتقدند که این کودتا ساختگی بوده و ارتباطی به "فتح الله گولن"، رهبر مخالف و در تبعید دولت ترکیه، ندارد.

4-شراکت با تروریست

اردوغان سازمان فیتو ( FETO)  که متعلق به فتح الله گولن می باشد، را سازمانی تروریستی نامیده است. این در حالی است که وی تا سال 2013 میلادی با این سازمان و آقای گولن دوست و همفکر بوده 

و اگر آقای گولن تروریست می باشد چگونه آقای اردوغان با وی همکاری کرده است.

5-حمایت از داعش

حملات حزب کارگران کردستان "پ ک ک" در قلمرو ترکیه همیشه در رسانه های دولتی انعکاس بیشتری داشته، ولی اخبار مربوط به حملات "داعش" مطرح نمی گردد. به موازات تحقیقات پلیس، رسانه های دولتی، اسامی گروه های افراطی کرد را، سریعأ به عنوان بانیان این حملات اعلام می کنند، در حالیکه در مورد حملات داعش سکوت کرده و دولت اجازه نمی دهد که اخبار و تحقیقات مربوط به نقش داعش درج گردد.

6-انتقال اسلحه و کمک به گروه تروریستی جبه نصرت

خبرنگاران و مرزبانان افشا کننده خبر مربوط به انتقال محموله نظامی به مخالفین دولت سوریه، به دستور اردوغان بازداشت شدند. آنان ثابت کرده بودند که نیروهای امنیتی ترکیه به "جبهه نصرت" شاخه سوری القاعده و داعش در سوریه اسلحه و تسلیحات می فرستند. دولت به جای بازداشت عوامل انتقال تسلیحات افشا کنندگان این رسوایی را بازداشت کرد.

7-ترور رهبران کرد در فرانسه

چه ارتباطی میان ترور رهبران سرشناس کرد در فرانسه و پلیس مخفی ترکیه وجود دارد. این جنایت در سال 2013 روی داده و سه تن از رهبران جنبش کردهای ترکیه وابسته به "پ ک ک" در پاریس به قتل رسیدند. بازجویان ثابت کرده اند که "عمرگیونه" متهم سی و دو ساله ترک، ساکن فرانسه که در نه سالگی به فرانسه مهاجرت کرده بود بعد از این قتل با افسران پلیس مخفی ترکیه مکالمه تلفنی داشته است.

8-انتصاب داماد به وزارت نفت و انرژی

آقای اردوغان در نوامبر گذشته  "برات البایراک" داماد سی و هفت ساله خود را بدون هیچ گونه سابقه مدیریتی به وزارت نفت و انرژی منصوب کرد و بارها از پاسخ دادن به این اقدام خود طفره رفته است.امروز کارشناسان این پرسش را مطرح می کنند که آیا داماد اردوغان لیاقت این پست مهم دولتی را دارا می باشد یا خیر؟

9-دوستان اردوغان

امروز رسانه های ترکیه حق ندارند در باره دوستان اردوغان صحبت کنند.به عنوان مثال "یاسین الکایدین" یکی از بازرگانان سعودی که دوست صمیمی اردوغان می باشد، با "اوسامه بن لادن" رهبر "القاعده" رابطه نزدیک داشته است. رهبر ترکیه با "گلبدین حکمتیار" رهبر افغان و حامی "طالبان" و "القاعده" نیز در ارتباط می باشد. دوست دیگر وی "خالد مشعل" رهبر گروه مسلح "حماس" می باشد.

10-موضوع روسیه

خبرنگاران اجازه ندارند در باره جزئیات مذاکرات رهبران ترکیه و روسیه تحقیق نمایند. اردوغان و پوتین رهبران دو کشور در باره احداث خط لوله انتقال گاز روسیه و فروش تسلیحات روسی به ترکیه به توافق رسیده اند، و این توافقات از دید ناظرین و خبرنگاران پنهان مانده است.

11-تعطیلی حزب عدالت و توسعه

دادگاه قانون اساسی ترکیه در سال 2008 میلادی با پرونده تعطیلی "حزب عدالت و توسعه" یعنی حزب اردوغان مخالفت کرد. این حکم تنها با اختلاف یک رأی به تصویب رسید. یکی از قضات در لحظه آخر رأی خود را تغییر داد که بعدها معلوم شد یک بازرگان ترک برای رهایی از تعقیب و سرکوب از سوی دولت اردوغان به حساب آن قاضی پول واریز کرده است.

12-لقب دیکتاتور

هفته گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در استانبول به کسب دکترای افتخاری مفتخر گشت. وی در این مراسم اعلام کرد که دیکتاتور خطاب شدن برای من مایه نگرانی نبوده، زیرا من از این گوش شنیده و از آن گوش فراموش می کنم.این در حالیست که وی در یک سال گذشته بارها خبرنگاران اروپایی و ترک را  بابت بکار بردن این لقب مورد پیگرد قانونی قرار داده است.

برگردان:ایساک یونانسیان