به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

معاون وزیر خارجه ارمنستان تاکید کرد:"ما با دولتی مواجه هستیم که همواره باید در انتظار اقدامات ماجراجویانه از طرف او باشیم."

شاوارش کوچاریان معاون وزیر خارجه ارمنستان در گفتگو با خبرگزاری "آرتساخ پرس" در استپاناکرت مرکز قره باغ افزود:"وقایع ماه آوریل نشان داد که انتظارات جمهوری آذربایجان برآورده نشده است و توان نیروهای ارمنی بسیار بالا است. این اقدامات باکو تنها مانع از سرگیری روند مذاکرات و بویژه اجرای توافقات به عمل آمده در دیدار سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در وین و سنت پترزبورگ می شود. اقدامات برنامه ریزی شده مقامات جمهوری آذربایجان گزینه ای بجز حفظ وضعیت کنونی باقی نمی گذارند. موضوعی که مقامات باکو نیز همواره از آن ناراضی هستند. در غیر این صورت آن ها می بایست شرایط لازم برای اجرای توافقات را ایجاد می کردند."

کوچاریان با اشاره به روند کنونی مذاکرات قره باغ تاکید کرد:"مذاکرات در دو سطح مختلف پیگیری می شوند که شامل مذاکره برای حل مناقشه و مذاکره برای حفظ آتش بس می باشد. اکنون مذاکره ما تنها بر سر رعایت مقررات آتش بس است. زیرا تا زمانیکه گلوله باران و اقدامات تحریک آمیز ادامه دارند سخن گفتن از پیشرفت در مذاکره ساده لوحانه خواهد بود. تحرکات اخیر در خطوط تماس نیز بار دیگر ضرورت اجرای هرچه سریعتر توافقات وین را مورد تاکید قرار می دهند."

وی در مورد دیدارهای احتمالی مقامات دو کشور گفت، تنها دیدار وزرای خارجه دو کشور مطرح است که در صورت تحقق موضوع مذاکرات اجرای توافقات سران دو کشور و رعایت مقررات آتش بس خواهد بود.

تیگران بالایان سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان نیز عملیات روزهای اخیر نیروهای آذری در منطقه مورد مناقشه قره باغ را تحریک آمیز دانست و تاکید کرد این اقدامات در آستانه برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در هامبورگ اتفاقی نمی تواند باشد.

بالایان افزود:"جمهوری آذربایجان براساس عملکرد سنتی خود در آستانه دیدارهای مهم بین المللی به صورت برنامه ریزی شده اقدام به تشدید تنش در خطوط تماس می کند. کمتر از یک ماه دیگر نشست وزرای خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در هامبورگ برگزار خواهد شد و مقامات باکو با برنامه ریزی قبلی در تلاش برای ایجاد تنش هستند. رزمایش اخیر نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان را نیز که با نقض شدید توافقات بین المللی نظارت بر تسلیحات در حال برگزاری است، می توان در راستای اقدامات تحریک آمیز جمهوری آذربایجان مورد ارزیابی قرار داد."