به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

وزیر امور خارجه ارمنستان تاکید کرد این کشور از روند حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ منصرف نشده است و موافق چارچوب تعریف شده از سوی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای مذاکرات می باشد.

ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه و روابط بین الملل ایتالیا در ایروان همچنین افزود:"تفاوت رویکرد ارمنستان و جمهوری آذربایجان در همین نکته نهفته است. جمهوری آذربایجان برای چند ماه از دیدار با روسای گروه مینسک خودداری می کرد. البته ما موافق حضور در مذاکرات هستیم. اما جمهوری آذربایجان همچون گذشته خواستار تنش است و در صدد برگزاری رزمایشی با حضور کلیه نیروهای خود است که شامل 60 هزار نیروی نظامی، تانک، موشک، توپخانه و غیره می باشد. این موضوع نقض سند توافق شده در وین است که براساس آن  در صورت فراتر رفتن نیروهای مشارکت کننده در رزمایش از 9000 نفر برگزاری رزمایش باید 42 روز پیشتر به طرف مقابل اعلام شود. آن ها نه تنها این نکته را رعایت نکرده اند، بلکه در آستانه برگزاری نشست هامبورگ درصدد ایجاد تنش برآمده اند." وزیر امور خارجه ارمنستان همچنین تاکید کرد هنوز چارچوب نشست وزرای امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان که قرار است در اوایل دسامبر و در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در هامبورگ برگزار شود، قطعی نشده است.  

وزیر امور خارجه ارمنستان همچنین تاکید کرد مقامات باکو باید موضع خود در قبال ادامه روند مذاکرات در چارچوب گروه مینسک را مشخص کنند. وی اظهار داشت:"آن ها از یک طرف اعلام می کنند که آماده شرکت در مذاکرات هستند و از سوی دیگر درخواست های غیر معقول ارائه کرده و خواستار حل مناقشه براساس تنها یک اصل حقوق بین الملل می شوند. روسای گروه مینسک همواره اعلام کرده اند که حل مناقشه قره باغ براساس سه اصل حقوق بین الملل شامل خودداری از بکارگیری زور و تهدید، حق تعیین سرنوشت ملت ها و حفظ تمامیت ارضی کشورها امکان پذیر خواهد بود. تلاش برای جدا کردن هر کدام از این اصول وضعیت بسیار پیچیده ای را ایجاد خواهد کرد."

نعلبندیان با تاکید بر این موضوع که جمهوری آذربایجان از اجرای توافقات نشست سران دو کشور در وین و سنت پترزبورگ خودداری می کند افزود، آن هایی که احتمال آغاز عملیات گسترده نظامی از سوی جمهوری آذربایجان را رد می کردند پس از وقایع اوایل آوریل سال جاری دیگر نباید تردیدی در مواضع تهاجمی باکو داشته باشند.

وزیر خارجه ایتالیا نیز که سال آینده ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا را بر عهده خواهد داشت، در این کنفرانس مطبوعاتی بر لزوم حل مناقشه قره باغ از طریق مسالمت آمیز تاکید کرد.

پائولو جنتیلونی وزیر امورخارجه و روابط بین الملل ایتالیا همچنین با تاکید بر این که کلیه مناقشات خاموش در کانون توجه ایتالیا قرار دارند افزود:"ما مخالف درگیری و جنگ در منطقه هستیم."

وزیر خارجه ایتالیا همچنین در مورد زمان آغاز مذاکرات برای لغو روادید میان ارمنستان و اتحادیه اروپا اظهار داشت:"دولت ارمنستان و اتحادیه اروپا متعهد به برگزاری چند نشست در این زمینه شده اند و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این زمینه تلاش می کند. من تنها می توانم موضع ایتالیا را در این زمینه اعلام کنم. ایتالیا موافق لغو روادید میان ارمنستان و اتحادیه اروپا است."