به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

سفیر ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و ارمنستان دو کشور هیچ گاه با یکدیگر اختلاف و عدم تفاهم سیاسی نداشته اند.

آرتاشس تومانیان سفیر تام الاختیار و فوق العاده ارمنستان در ایران در گفتگو با پایگاه خبری "Tert.am" همچنین افزود در برقراری روابط اقتصادی در نظر نگرفتن همسایگی با کشوری همچون ایران که دارای منابع بسیار غنی می باشد، غیر قابل توجیه خواهد بود.

سفیر ارمنستان با اشاره به سابقه 25 ساله روابط  میان دولت های دو کشور تاکید کرد در طی سالیان گذشته روابط دو کشور همواره دوستانه بوده است که ریشه های آن را باید در تاریخ و فرهنگ مشترک دو ملت جستجو کرد.

آرتاشس تومانیان با اشاره به لغو تحریم ها علیه ایران اظهار داشت این موضوع فرصت های جدی را برای ایران در جهت برقراری روابط  گسترده تر با جهان خارج فراهم ساخته است.

وی تاکید کرد:"پس از لغو تحریم ها سیستم های بانکی و مالی ایران هنوز از امکان فعالیت آزادانه برخوردار نشده اند و بانک های بزرگ از همکاری با ایران خودداری می کنند و مذاکرات در این زمینه با غرب هنوز ادامه دارد."

سفیر ارمنستان در ایران همچنین افزود:"در دوران تحریم ها ارمنستان تا حدودی نقش دریچه ای به سوی جهان خارج را برای ایران ایفا می کرد. اکنون وضعیت تغییر یافته است و کاهش نقش ارمنستان در این زمینه می تواند با توسعه همکاری های دوجانبه جبران شود."

آرتاشس تومانیان همچنین با اشاره به ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در مقری و همچنین قرار گرفتن آن در مجاورت منطقه آزاد تجاری ارس تاکید کرد:"مجاورت دو منطقه آزاد اقتصادی موجب افزایش حجم مبادلات تجاری و همچنین توسعه همکاری های اقتصادی میان دو کشور خواهد شد."

سفیر ارمنستان در ایران در رابطه با مناقشه قره باغ نیز بر نقش مهارکننده و متوازن ایران اشاره کرد.

آرتاشس تومانیان در گفتگو با پایگاه خبری "Tert.am" همچنین همکاری های ایران و ارمنستان در زمینه برق و گاز را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود:"هم اکنون طرح همکاری چند جانبه با مشارکت ایران، ارمنستان، گرجستان و روسیه در جریان است که اسناد مربوط به آن به امضا رسیده اند و در حال حاضر مسائل مربوط به فعالیت هماهنگ سیستم های انرژی این کشورها در حال بررسی است. اجرای این طرح از اهمیت چشمگیری در رابطه با امنیت انرژی و اقتصادی برخوردار است."

آرتاشس تومانیان در پاسخ به پرسشی پیرامون انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران و تاثیر نتایج آن بر روابط دو کشور تاکید کرد روابط دوستانه میان ایران و ارمنستان استمرار خواهد یافت.

سفیر ارمنستان در ایران همچنین برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران با حضور بیش از 100 شرکت ارمنستانی را مفید و مثبت ارزیابی کرد.