به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

نماینده ارمنی پارلمان ترکیه شکایت خود علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور را تسلیم دادگاه کرد. 

موضوع شکایت گارو پایلان نماینده ارمنی مجلس ترکیه در ارتباط با سخنرانی جمعه گذشته اردوغان در شهر طرابوزان و اظهارات او پیرامون کودتای نافرجام 15 ژوئیه در این کشور می باشد.

اردوغان در سخنرانی روز جمعه در طربوزان در اظهاراتی که انعکاس گسترده ای نیز در رسانه های این کشور داشته است گفت:"به یاد بیاورید که من به شما چه می گفتم؟ باید روزی کشته شویم. ولی باید مثل یک مرد بمیریم نه مثل یک "مادام"..."

لازم به ذکر است که به گزارش رسانه های ترکیه اظهارات اردوغان با شعارهای جمعیت حاضر علیه ارامنه همراه شده است.

گارو پایلاننماینده مجلس ملی ترکیه از حزب مخالف دموکراسی خلق ها در صفحه "توئیتر" خود بویژه به استفاده اردوغان از واژه "مادام" که معمولا برای اروپائیان و مسیحیان بکار می رود اشاره و آن را توهین آمیز دانسته است. علاوه بر این لبخند رضایت آمیز اردوغان در هنگام شعارهای ضد ارمنی جمعیت خشم این نماینده ارمنی را در پی داشته است.

این نخستین بار نیست که پایلان اقدام به طرح شکایت با موضوع اظهارات ضد ارمنی در ترکیه می کند. در ژوئن گذشته نیز وی همزمان اقدام به طرح شکایت علیه 200 نفر کرده بود که در تجمع اعتراضی علیه مصوبه پارلمان آلمان در برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه شعار "یک ارمنی خوب، ارمنی مرده است" را سر داده بودند.

در ترکیه شکایات علیه اظهاراتی که نفرت را ترویج می کنند به ندرت منتهی به مجازات فرد خاطی شده و قوانین موجود در این زمینه تنها در جهت اعمال فشار بر علیه قشر خاصی از جامعه بکارگرفته می شوند.

شورای اروپا نیز در گزارش اخیر خود نسبت به فضای فشار و اظهاراتی که ترویج کننده نفرت علیه ارامنه هستند ابراز نگرانی کرده است. نویسندگان این گزارش به جمله ای از اردوغان اشاره کرده اند که در آن رئیس جمهوری ترکیه گفته است "مرا ببخشید، اما مرا حتی ارمنی خطاب کرده اند". گزارشگران شورای اروپا این سخنان را مصداق ترویج نفرت در جامعه دانسته اند.