به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

سخنگوی رئیس جمهوری قره باغ اعلام کرد کلید حل مناقشه قره باغ شناسایی رسمی استقلال آن از سوی جمهوری آذربایجان می باشد.

داویت بابایان سخنگوی رئیس جمهوری قره باغ در گفتگو با خبرگزاری "آرمن پرس" با اشاره به اعتراف علی اف در خصوص اعمال فشار بین المللی در پشت درهای بسته اظهار داشت."جامعه بین الملل نیز این واقعیت را درک کرده است که بدون شناسایی رسمی قره باغ حل این مناقشه امکان پذیر نمی باشد."

بابایان همچنین افزود."اگر جمهوری آذربایجان در اسرع وقت استقلال قره باغ را به رسمیت بشناسد، حل مناقشه قره باغ بسیار آسان خواهد بود. در غیاب این شناسایی دست یافتن به یک راه حل جامع غیرممکن خواهد بود. از سوی دیگر جمهوری آذربایجان به سیاست های غیر سازنده خود ادامه داده و قصد دارد از طریق تهدید به نتیجه دلخواه دست یابد. اشاره علی اف به تحت فشار قرار گرفتن حکایت از آن دارد که جامعه جهانی در حال بازبینی ریشه ای رویکردهای خود در قبال حل مناقشه میان جمهوری آذربایجان و قره باغ است." 

سخنگوی رئیس جمهوری قره باغ در پاسخ به پرسشی پیرامون ثمربخش بودن این فشارها تاکید کرد."علی اف خود را در شرایط سختی قرار داده است. این که در حال حاضر نازیسم و فاشیسم، نفرت از ارامنه و همچنین دیگر قومیت ها به ایدئولوژی دولتی در جمهوری آذربایجان تبدیل شده است تقصیر علی اف می باشد. "

بابایان همچنین افزود." علی اف سالیان طولانی از ترویج نفرت بر علیه ارامنه به عنوان سرپوشی برای کلیه سوء استفاده ها، فساد های مالی، مشکلات اقتصادی و سیاسی و دیگر جنایت ها بهره گرفته است."

به اعتقاد داویت بابایان شناسایی رسمی قره باغ به یک مشکل سیاسی و عقده روانی تبدیل شده است. وی افزود."شناسایی قره باغ به این معنی خواهد بود که اتلاف منابع این کشور، ویرانی و قربانی شدن سربازان این کشور در طی سالیان گذشته تنها بدلیل تحقق منافع شخصی علی اف بوده و هیچ نفعی برای مردم و حکومت این کشور نداشته است." بابایان همچنین تاکید کرد شناسایی استقلال قره باغ و پایان دادن به این مناقشه به نفع شهروندان عادی این کشور خواهد بود.

لازم بذکر است که الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در نشست اخیر دولت این کشور گفت."در پشت درهای بسته فشارهای بسیاری با هدف شناسایی رسمی استقلال قره باغ بر ما وارد می شود. اما ما بدلیل مقررات دیپلماتیک جزئیات این فشارها را فاش نمی کنیم." وی همچنین رسانه ها و سازمان های دولتی غرب را به تبلیغات علیه جمهوری آذربایجان با هدف شناسایی استقلال رسمی قره باغ متهم کرد.