به نقل از سایت: www.irna.ir

تبریز - ایرنا - رئیس امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از گشایش موزه کلیسای تاریخی سنت استپانوس شهرستان جلفا خبر داد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مهدی بزاز دستفروش افزود: موزه کلیسای سنت استپانوس با همکاری دفتر امور پایگاه های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس گشایش و به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه این موزه شامل دو بخش اصلی و جنبی است، اظهار کرد: بخش اصلی آن مربوط به آثار به دست آمده از محوطه کلیسای سنت استپانوس، کتیبه ها و تصاویری از مکاتبات تاریخی این کلیسا بوده و بخش جنبی آن نیز به معرفی کلیساهای تاریخی ارامنه ایران در قالب تصاویر و ماکت های سنگی اختصاص دارد.

بزاز دستفروش، با اشاره به اینکه کلیسای سنت استپانوس به ثبت ملی رسیده است، اختصاص بخشی از این مکان به عنوان موزه را در معرفی بیشتر تاریخ آذربایجان و آشنایی مردم با فرهنگ و تمدن مردم ضروری دانست.

مجموعه کلیسا از بخش های مختلف تشکیل یافته، سرتاسر نمای سنگی خارجی آن پوشیده از حجاری و مقرنس کاری بوده و درون نمازخانه کلیسا نیز نقاشی های زیبایی روی بستر گچی نقش بسته که زیبایی و جلوه خاصی به بنا داده است.

کلیسای سنت استپانوس در سال 1341 در فهرست آثار ملی کشور و در سال 1387در قالب مجموعه کلیساهای ارامنه ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کلیسای سنت استپانوس در 16 کیلومتری شمال غربی شهرستان جلفا قرار دارد.