به نقل از سایت: www.irna.ir

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «هو وانس هو وانسیان» معاون وزیر توسعه صنعت ارمنستان در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: برگزاری این نمایشگاه پیامد روابط خوب اقتصادی و سیاسی دو کشور است که در مدت اخیر رو به گسترش نهاده است.

وی به حضور بیش از 100 شرکت تولیدی ارمنستان در این رویداد اشاره کرد و افزود: ارمنستان یکی از اعضای اورآسیاست که کار آفرینان ایرانی می توانند از این فرصت برای حضور در اورآسیا استفاده کنند.

وی به قرارداد های مشترک اقتصادی این کشور با اتحادیه اروپا نیز اشاره کرد و گفت: کار آفرینان ایرانی با ارتباطی که با شرکت های ارمنی برقرار می کنند می توانند برای حضور در اتحادیه اروپا نیز بهره ببرند.

معاون وزیر توسعه صنعت ارمنستان، هدف این نمایشگاه را معرفی تولیدات کشورش برشمرد و بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

وی به اختصاص جایگاه ویژه ارامنه سوریه و عراق در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: ارمنستان طرح تعرفه ترجیحی با کشورهای عضو اتحادیه اروپا را امضا کرده و در اتحادیه اقتصادی اورآسیا عضویت دارد. هم چنین طرح تعرفه ترجیحی با کشورهایی مانند کانادا، ژاپن، نروژ و برخی دیگر از کشورهای اروپایی را نیز امضا کرده که این امر می تواند برای کارآفرینان ایرانی نیز مفید باشد. امیدوارم کارآفرینان دو کشور در راستای روابط اقتصادی دو کشور گام بردارند.

** تراز تجاری 130 میلیون دلاری ایران و ارمنستان در پنج ماهه نخست امسال

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی نیز در این آیین، روابط ایران و ارمنستان را بسیار خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: وضعیت صادرات و واردات بین دو کشور نیز مطلوب است.

حسین اسفهبدی، تراز تجاری ایران و ارمنستان در پنج ماهه نخست امسال را 130 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: تلاش می شود این رقم با رشد بیشتری مواجه شود.

اسفهبدی ادامه داد: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان آذرماه سال گذشته در ارمنستان برگزار و توافق نامه ها و تفاهم نامه های بسیار خوبی بین دو کشور امضا شد. 

«آرداشس تومانیان» سفیر ارمنستان در تهران از حضور بیش از 100 شرکت ارمنی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: برگزاری این نمایشگاه حاصل همکاری مشترک شرکت های تجاری و اقتصادی دو کشور است؛ همچنین وزارتخانه های توسعه و تجارت و وزارت امور خارجه ایران و ارمنستان نیز سهم بسزایی در برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی ارمنستان ایفا کرده اند.

«سبوه سرکیسیان» اسقف اعظم ارامنه ایران نیز در این آیین گفت: هرگاه دو کشور روابط صمیمانه ای با یکدیگر برقرار کردند برای همسایگان خود نیز شرایط مفیدی را فراهم ساخته اند.

سرکیسیان با ابراز خرسندی از تعلق گرفتن جایگاهی ویژه برای ارامنه سوریه در این نمایشگاه، تأکید کرد: مقام های ایران و ارمنستان و همه کشورهایی که خیرخواهانه به مسایل بین المللی نگاه می کنند خواهان برقراری صلح در سوریه هستند.

به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران از 14 تا 17 مهرماه از ساعت 9 تا 17 در سالن شماره 27 نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست.

«توسعه تجارت و همکاری های اقتصادی، ترویج و تشخیص سرمایه گذاری های متقابل، توسعه صنعت گردشگری و تسهیل معاملات تجاری میان ارمنستان و ایران» از هدف های برگزاری این نمایشگاه اعلام شده است.

بخش هایی مانند صنایع غذایی، دارویی و پزشکی، صنعت ساختمان، صنعت، بانکداری، فن آوری اطلاعات، صنعت جواهرات، صنایع شیشه، نساجی، گردشگری، حمل و نقل در این نمایشگاه حضور دارند.