به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

نمایش تجهیزات جدید نیروهای مسلح ارمنستان و از جمله موشک های "اسکندر" در رژه نظامی روز استقلال ارمنستان در میدان جمهوری ایروان بازتاب های مختلفی داشته است.

آرتسرون هوانیسیان سخنگوی وزیر دفاع ارمنستان در واکنش به برخی از گزارشات منتشر شده از سوی رسانه های آذری مبنی بر این که تجهیزات به نمایش در آمده متعلق به ارتش روسیه بوده و به صورت موقت در اختیار ایروان قرار گرفته اند، در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد."کلیه تجهیزات به نمایش در آمده در میدان جمهوری ایروان از جمله سیستم های موشکی "اسکندر"، سیستم های آتش توپخانه ای "اسمرچ"، سیستم دفاع ضد هوایی "بوک" و ایستگاه های پیشرفته نبرد رادیویی و الکترونیکی "اینفا اونا" متعلق به نیروهای مسلح ارمنستان می باشند.

داویت بابایان سخنگوی رئیس جمهوری قره باغ نیزدر گفتگو با خبرگزاری "آرمن پرس" تاکید کرد." رژه نظامی به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال جمهوری ارمنستان حاوی پیام صلح بود."

بابایان افزود."این رژه نظامی تنها یک هدف را دنبال می کند و آن صلح است. این صلح نشانه صلح طلب بودن ما است نه از آن جهت که ما از جنگ می ترسیم و توانایی دفاع از خود را نداریم، بلکه نشانه حسن نیت ما است. اگر دشمن درصدد اخلال در صلح برآید پاسخ سختی دریافت خواهد کرد. این را هم جهان و هم جمهوری آذربایجان باید به عنوان پیام صلح تلقی کنند."

شاوارش کوچاریان معاون وزیر خارجه ارمنستان نیز بر آمادگی طرف ارمنی برای جنگ تاکید کرد.

کوچاریان در رابطه با اهمیت تجهیزات پیشرفته نظامی جدید ارمنستان گفت."مجهز بودن به این تجهیزات نظامی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ما پیرو این دیدگاه هستیم که اگر خواهان جنگ نیستید باید آمادگی نظامی خود را حفظ نمائید و ما آمادگی خود را حفظ کرده ایم. من پیش از برگزاری این رژه نظامی نیز بارها تاکید کرده ام که کلیه نقاط موجود در جمهوری آذربایجان در تیرراس نیروهای نظامی ما قرار دارند".

به اعتقاد ولادیمیر ِیوسی یف کارشناس امور نظامی و مدیر بخش قفقاز انستیتو کشورهای جامعه همسود فدراسیون روسیه، این کشور به جمهوری آذربایجان سیستم موشکی "اسکندر" نخواهد فروخت و این سلاح بازدارنده تمایلات جمهوری آذربایجان برای تهاجم نظامی را مهار خواهد کرد.

این کارشناس نظامی افزود. "اسکندر" سیستم موشکی راهبردی است که از قابلیت دفاع ضد هوایی برخوردار است. هدف گیری "اسکندر" بسیار دقیق است و علاوه بر این جمهوری آذربایجان قادر به شکار این موشک نیست. از این جهت سیستم موشکی "اسکندر" از نقش محوری برای ارمنستان برخوردار است."

وی همچنین تاکید کرد."تجهیز با این سیستم موشکی موجب ایجاد وضعیت تعادل در مناقشه قره باغ خواهد شد. این سیستم موشکی میان شانس ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای پیروزی در جنگ موازنه برقرار می کند."

این در شرایطی است که تجهیز ارمنستان به سیستم موشکی "اسکندر" خشم جمهوری آذربایجان را در پی داشته است.

متعاقب برگزاری رژه نظامی در ارمنستان الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان روز گذشته جلسه مشورتی را در وزارت دفاع این کشور برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری آپا در این نشست به فرماندهان نظامی جمهوری آذربایجان دستور داده شد تا با تشدید فعالیت های شناسایی خود اهداف جدیدی را در خاک دشمن یافته و برای طبقه بندی آن ها از جنبه اهمیت و اولویت هدف گیری اقدام کنند.