به نقل از سایت: www.irna.ir

تهران - ایرنا - اسقف ارامنه تهران با اشاره به تاسیس صدها کلیسا و اماکن مخصوص ارامنه در ایران گفت: این مهم نشان دهنده آن است که ارامنه به عنوان شهروند در این کشور پذیرفته شده اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «سبو سرکیسیان» در مراسم گرامیداشت هشتاد وپنجمین سالروز تاسیس روزنامه « آلیک» (قدیمی ترین روزنامه ارمنی زبان) با تشکر و قدردانی از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بهانه حضور ما در این محفل و مجلس، جشن انتشار روزنامه قدیمی آلیک است. 

وی ادامه داد: همانطور که هر زایمان و تولدی با درد و رنج همراه است، تولد این روزنامه هم با رنج و سختی توام بوده است اما این نوزاد نوپا توانست به مسیر خود با همه سختی ها ادامه دهد.

اسقف ارامنه تهران گفت: این جلسه که به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده، خود گواهی برای توجه و ارزش این حوزه در ایران است.

سرکیسیان ابراز امیدواری کرد که اهالی رسانه های ایران و ارمنستان همواره ضمن پرداختن به رسالت خطیر خود در معرفی و تبیین چهره واقعی دو ملت تلاش کنند.

وی با اشاره به قدمت فرهنگ و هنر در جمهوری اسلامی ایران گفت: از همان زمان هخامنشی و حکومت کوروش، توجه و اهمیت او به فرهنگ و هنر و به ملل مختلف و مردم کشورهای جهان مشخص بود.

سرکیسیان با تاکید براینکه از قدیم الایام ایرانیان با ارامنه پیوند داشته اند و آنها در ایران به پیشرفت و رشد دست یافتند، اظهار کرد: تاسیس صدها کلیسا و اماکن مخصوص به ارامنه نشان دهنده این است که ارامنه به عنوان شهروند پذیرفته شده اند.

اسقف ارامنه تهران تاکید کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی برای ارامنه تعیین شده و آنها مورد احترام هستند.

سرکیسیان همچنین با اشاره به حضور و فعالیت ارامنه در حوزه فرهنگ و هنر کشور گفت: به گواهی تاریخ، اولین چاپخانه ایران و منطقه را ارامنه در جلفای اصفهان بنا نهاده و این کار و این پویش تاکنون ادامه داشته است.

به گفته سرکیسیان، در عرصه ادب و هنر، حقوق و... صدها کتاب در این چاپخانه منتشر شده است.

وی با ارائه آمار کتب منتشرشده توسط ارامنه در زمان قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران افز.د: اولین نشریه ارمنی در سال 1895 و سپس در سالهای 1896 و 1899 نشریات دیگر منتشر شد.

در ادامه این مراسم با حضور سبو سرکیسیان اسقف ارامنه تهران و نماینده رسانه های ارمنستان لوح تقدیر و سپاس رسانه های خارجی ارمنی به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.

همچنین در ادامه این مراسم شماری از نمایندگان رسانه های ارامنه کشورهای مختلف، به بیان نقطه نظرات و پیشنهادت خود پرداختند.

مراسم بزرگداشت هشتاد وپنجمین سال تاسیس روزنامه «آلیک» با حضور جمعی از مدیران مسئول روزنامه های ارمنی، نماینده ارامنه اصفهان و جنوب در مجلس شورای اسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در هتل انقلاب تهران برگزار شد.