به نقل از سایت: www.irna.ir

تهران - ایرنا - معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حضور مدیران و نمایندگان رسانه های ارمنی در ایران را فرصتی مغتنمی برای تبیین و معرفی چهره ایرانیان و رساندن صدای مظلومیت آنها به جهانیان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی روز شنبه در گردهمایی روزنامه نگاران ارمنی که به مناسبت هشتاد و پنجمین سالروز تاسیس روزنامه ' آلیک'(قدیم یترین روزنامه ارمنی زبان) برگزار شد ضمن تبریک این جشن به اصحاب رسانه و هموطنان ارمنی مقیم ایران و ارمنستان به نقش و تاثیر فعالیت ارامنه در ایران در حوزه های مختلف به ویژه فرهنگی و هنری اشاره کرد و افزود: اولین چاپخانه به همت و تلاش هموطنان ارمنی فعالیت خود را در ایران آغاز و به گواهی تاریخ اولین چاپخانه ایران و منطقه را ارامنه در جلفای اصفهان بنا نهادند. 

به گفته صالحی، این کار و این پویش تاکنون ادامه داشته و در عرصه ادب و هنر، حقوق و... نیز صدها کتاب در این چاپخانه منتشر شده است.

صالحی خاطرنشان کرد که ارامنه در حوزه علم، دانش، پزشکی، داروسازی ملموس پایه نیز فعالیت های چشمگیری داشته اند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور روزنامه نگاران و مسئولان نشریات و رسانه های ارمنی در ایران را فرصت مغتنمی دانست تا از این طریق صدای ایران که ندای مظلومی است، در جهان بلندتر شنیده شود و پیوند ارامنه و ایران بیشتر از پیش محکم شود.

صالحی ادامه داد: هموطنان ارمنی همچنین در حوزه بازرگانی ، تجارت ، ورزش نیز نقش بسزایی داشته و در ایران فعالیت های خوبی را به عمل آورده اند.

به گفته صالحی، وجود بیش از 280 کلیسا در اقصی نقاط ایران، فعالیت های گسترده فرهنگی و هنری، وجود باشگاه های مختلف ورزشی و دیگر نمادهای دینی نشانگر حضور جدی و چشمگیر ارامنه در ایران را نشان می دهد.

صالحی گفت: فعالیت و نقش ارامنه همواره طی چند سال اخیر در حوزه های موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر و... در هویت بخشی ایرانیان ملموس بوده است.

به گفته وی، یکی از نقش های جدی ارامنه در عرصه رسانه و مطبوعات است که بیش از 120 سال نشریات ارمنی سابقه فعالیت دارند که از آن جمله می توان به روزنامه قدیمی آنها ' آلیک ' اشاره کرد.

صالحی ضمن تبریک مجدد هشتاد و پنجمین جشن بزرگداشت انتشار روزنامه آلیک در ایران گفت: در ایران نیز روزنامه اطلاعات با قدمتی بیش از 90 سال پیشگام سایر نشریات مکتوب ایران در زمینه روزنامه نگاری بوده است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد که این وزارتخانه مفتخر است که به عنوان نقطه ارتباطی جدی در حوزه دینی و فرهنگی این هویت بخشی را در دو طرف محکم تر و وسیع تر و تقویت کند.

صالحی ابراز امیدواری کرد که حضور رسانه های مختلف ارمنی در ایران نیز دریچه ای را فراهم کند تا صدای مظلومیت مردم ایران به جامعه جهانی فرستاده و همواره شنیده شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه با اشاره به تفاهم نامه ها و توافق نامه های امضا شده، همکاری تهران و ایروان بتوانند با استفاده از همه ابزارهای مختلف فرهنگی و هنری بوژه رسانه در پیوند دو ملت ایران و ارمنستان گامهای بلندتر بردارند و همواره توسعه و تعمیق روابط و تعاملات فرهنگی و هنری و دیگر روابط را نیز مد نظر قرار دهند.

مراسم بزرگداشت هشتاد و پنجمین سال تاسیس روزنامه آلیک قدیمی ترین روزنامه ارمنی زبان روز شنبه با حضور جمعی از مدیران مسئول روزنامه های ارمنی، سبو سرکیسیان اسقف ارامنه تهران، نماینده ارامنه اصفهان و جنوب در مجلس و شورای اسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر و سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ در هتل انقلاب تهران در حال برگزار شد.