به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

یک مقام سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان روز گذشته در گفتگو با "صدای آزادی" ارمنستان گزارشات منتشر شده پیرامون سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به ارمنستان در آینده نزدیک را تائید کرد.

با این وجود هنوز تاریخ دقیق این سفر اعلام نشده است.

وارطان وسکانیان کارشناس ارمنی امور ایران و رئیس بخش ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان با اشاره به این موضوع که سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ارمنستان نه تنها از جنبه روابط دوجانبه بلکه با توجه به جایگاه ارمنستان در منطقه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود."باید این نکته را در نظر داشت که رئیس جمهوری اسلامی ایران چندی پیش به جمهوری آذربایجان سفر کرد و با توجه به سیاست معتدل ایران در منطقه سفر دکتر روحانی به ارمنستان از اهمیت ویژه ای  برخوردار بوده و بر ضرورت رفتارهای سیاسی معتدل در منطقه قفقاز جنوبی و استمرار آن تاکید دارد."

لازم بذکر است سید کاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در گفتگو با خبرگزاری ایسنا بر وجود کلیه زمینه های لازم برای توسعه روابط با ایران اشاره کرد. سفیر ایران همچنین تاکید کرد که در سال های اخیر مبادلات تجاری ارمنستان با کلیه کشورها کاهش یافته است و ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

براساس آمار رسمی موجود میزان مبادلات تجاری میان ایران و ارمنستان در سال 2015 میلای با 5.2 درصد کاهش به 276 میلیون دلار رسیده است.

وارطان وسکانیان معتقد است دو کشور در حال حاضر سرگرم اجرای طرح های مشترکی هستند که موجب ارتقا سطح همکاری های اقتصادی خواهد شد. وی اظهار داشت."سومین خط انتقال برق دو کشور در حال احداث بوده و با بهره برداری از آن مبادلات اقتصادی میان ایران و ارمنستان شاهد رشد 100 درصدی خواهد بود. همچنین باید به صادرات گاز ایران به گرجستان اشاره کرد. ارمنستان فروش گاز ایران به گرجستان و همچنین اجرای طرح ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در مرز با ایران را آغاز کرده است. از لغو روادید میان دو کشور نیز می توان به عنوان یکی از گام های مهم در جهت گسترش روابط میان دو کشور نام برد."

با این وجود به اعتقاد برخی از کارشناسان، ارمنستان نتوانسته است از فرصت های ایجاد شده در دوره پساتحریم ایران بهره لازم را ببرد. وارطان وسکانیان ضمن تائید نسبی این دیدگاه تاکید کرد."در بسیاری از زمینه های فن آوری همکاری های دو کشور بسیار اندک می باشد. به عنوان نمونه ارمنستان از توانایی بالایی در زمینه فن آوری اطلاعات برخوردار بوده و می تواند در زمینه بروزرسانی سیستم های بانکی ایران همکاری کند. این یکی از حوزه هایی است که ایرانی ها درآن نمی توانند به کشورهای غربی و شرکت های اروپایی اعتماد کنند، اما بدلیل رویکرد مثبت دولت و ملت ارمنستان این اعتماد نسبت به ارامنه وجود دارد. همکاری های نظامی نیز می تواند یکی از حوزه مهم در روابط دو کشور باشد."

همکاری های نظامی ایران و ارمنستان از مواردی است که بدلایل موجه اطلاع رسانی چندانی پیرامون آن انجام نمی گیرد.

وارطان وسکانیان در کنار همکاری های اقتصادی ایران و ارمنستان به اهمیت مواضع ایران در مناقشه قره باغ نیز اشاره کرد و افزود."ایران همواره از سیاست معتدلی در قبال مناقشه قره باغ پیروی کرده است. صرفنظر از برخی اظهارات انجام گرفته، چنین بنظر می رسد که ایران موافق حفظ وضعیت کنونی در قره باغ می باشد."