به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

دولت آلمان اعلام کرد از قطعنامه مجلس آلمان (بوندستاگ) در شناسایی رسمی نسل کشی ارامنه فاصله نخواهد گرفت و در عین حال تاکید کرد این قطعنامه از لحاظ حقوقی الزام آور نیست.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در نشستی با نمایندگان حزب خود در مجلس آلمان اعلام کرد دولت آلمان خود را از قطعنامه شناسایی رسمی نسل کشی ارامنه که بدلیل آن روابط این کشور با ترکیه دچار مشکل شده است، دور نگه نمی دارد.

وولکر کائودر رهبر فراکسیون حزب دموکرات مسیحی در مجلس آلمان نیز در دیدار با نمایندگان این حزب افزود در خصوص این موضوع با آنگلا مرکل گفتگو کرده و صدراعظم آلمان بر مواضع پیشین خود تاکید کرده است.

به گزارش خبرگزاری "رویترز" کائودر همچنین اظهار داشت، اگرچه صدراعظم آلمان در رای گیری مجلس آلمان شرکت نکرد، اما پیش ازآن در رای گیری درون حزبی به این قطعنامه رای مثبت داده بود. این در حالیست که فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه و زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان نیز در رای گیری بوندستاگ شرکت نکرده بودند. لازم بذکر است که اشتاینمایر عضو حزب سوسیال دموکرات است که در دولت ائتلاف این کشور مشارکت دارد.

فرانک والتر اشتاینمایر روز جمعه در اظهاراتی تاکید کرد، قطعنامه بوندستاگ آلمان ازجنبه حقوقی الزام آور نیست. "رویترز" اظهارات وزیر خارجه آلمان را تلاشی در جهت بازسازی روابط با ترکیه ارزیابی کرده است.

لازم بذکر است که پس از تصویب قطعنامه بوندستاگ در مورد شناسایی رسمی نسل کشی ارامنه، ترکیه از دیدار نمایندگان مجلس آلمان با 250 سرباز آلمانی مستقر در پایگاه اینجرلیک ممانعت بعمل آورده و صدور مجوز این بازدید را منوط به تبری جستن دولت آلمان از این قطعنامه کرده است.

وزیر خارجه آلمان در توضیح خبر منتشر شده به نقل از وی در پایگاه اینترنتی نشریه "اشپیگل" تاکید کرد."تصویب قطعنامه در موضوعات مختلف از حقوق مسلم بوندستاگ بوده و این مجلس در این زمینه از آزادی کامل برخوردار است اما بوندستاگ خود نیز بر این نکته تاکید دارد که کلیه مصوبات این مجلس جنبه الزام آور ندارد."

مارتین شفر سخنگوی وزارت خارجه آلمان در کنفرانس روزانه خود با رسانه های این کشور بر بی پایه و اساس بودن این ادعا که دولت آلمان خود را از قطعنامه بوندستاگ کنار کشیده است، تاکید کرد.

وی همچنین افزود، آلمان همچنان در انتظار واکنش ترکیه به درخواست نمایندگان مجلس آلمان برای بازدید از اینجرلیک بسر می برد. وی در مورد انجام این بازدید در ماه اکتبر آینده ابراز امیدواری کرده است.