سفیر جمهوری ارمنستان در ایران آقای آرتاشِس تومانیان که به منظور عمیق‌ تر کردن و گسترش روابط همه جانبه و بخصوص اقتصادی-تجاری بین استان‌های ایران و ارمنستان به استان‌های مختلف ایران سفر می‌کنند، در روزهای 7 و 8 شهریور در اصفهان حضور یافته و با استاندار اصفهان، شهردار کل شهر اصفهان، ریاست دانشگاه دولتی اصفهان، اتاق بازرگانی و مدیرکل صدا و سیمای اصفهان دیدار و گفتگو کردند. همچنین سفیر ارمنستان در روز دوم حضور خود در اصفهان از چند کارخانه و واحد تولیدی در اصفهان نیز بازدید کرده و زمینه و شرایط سرمایه‌گذاری آن‌ها را در ارمنستان مورد بررسی قرار دادند.

 

به نقل از سایت: www.imna.ir

محور گفت و گوهای استاندار اصفهان و سفیر ارمنستان: تاکید بر گسترش روابط اصفهان و ارمنستان

استاندار اصفهان در دیدار سفیر کشور ارمنستان با اشاره به مشترکات عمیق فرهنگی و تاریخی بین دو کشور اظهار داشت: با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای اصفهان در زمینه‌های مختلف آمادگی داریم با یکی از استان‌های متناظر ارمنستان همکاری و ارتباط متقابلی داشته باشیم.

رسول زرگرپور در دیدار سفیر کشور ارمنستان، اظهارداشت: اصفهان با وجود شهروندان ارامنه، جایگاه ویژه ای را برای کشور ارمنستان قائل است و خوشحالیم که با هموطنان ارامنه به خوبی در کنار هم زندگی می کنیم.

رسول زرگرپور اضافه کرد: ما در مراسم های مختلف به دیدار یکدیگر می رویم و به همین دلیل نیز مقامات ارمنستان به اصفهان سفر می کنند و دیدارهای خوبی در این شهر داشته اند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه ارتباطات ایران و ارمنستان بویژه در تبادل انرژی بسیار بالاست گفت: این پروژه ها برای ایران و ارمنستان بسیار مفید و کاربردی است.

استاندار اصفهان افزود: اصفهان قطب صنعت کشور است و در بخش های کشاورزی، دانشگاهی و گردشگری نیز جایگاه بسیار خوبی در کشور و منطقه دارد و مدیریت استان بستر سیاسی و حکومتی ارتباط اصفهان را با یکی از استان های متناظر در ارمنستان فراهم خواهد کرد و بستر اجرایی گسترش روابط اقتصادی بر عهده ی اتاق بازرگانی خواهد بود.

سفیر کشور ارمنستان در ایران نیز ضمن تشکر از فرصت ایجاد شده، گفت: روابط خارجی و فرهنگی خوبی بین دو ملت برقرار است.

وی با بیان اینکه روابط تجاری و بازرگانی ایران و ارمنستان چندان قوی نیست، تصریح کرد: این روابط نیازمند تقویت و توسعه است و تاکنون در زمینه انتقال انرژی و فعالیت های اقتصادی برنامه های کلان تدوین و در حال اجرایی شدن است اما در حوزه تجاری و بازرگانی هنوز اقدام خوبی صورت نگرفته است.

سفیر ارمنستان در ایران آقای آرتاشِس تومانیان با اشاره به اینکه روابط بین استان ها جایگاه ویژه ی خود را دارد، اظهارداشت: توسعه روابط تجاری و بازرگانی بین استان های ایران و ارمنستان در دستور کار قرار گرفته است و استان های ارمنستان برای توسعه ی روابط اعلام آمادگی نموده اند.

وی با بیان اینکه سفارت ارمنستان در ایران نیز برای بازدید از استان های ایران برنامه ریزی کرده است، گفت: اولویت اول این کشور استان اصفهان است.

تومانیان توسعه ی روابط اقتصادی دو کشور را مهم خواند و گفت: ارمنستان با ایران مرز خشکی دارد و کارآفرینان و تجار دو طرف برای گسترش روابط باید تلاش کنند.

آرتاشس تومانیان در پایان یادآور شد: حمایت های استاندار اصفهان و مردم با فرهنگ اصفهان از ارامنه و زندگی مسالمت آمیز ارامنه در این شهر یک ارزش بوده و قابل قدردانی است.

***

به نقل از سایت: www.isna.ir

سفیر ارمنستان در ایران: روابط اقتصادی ایران و ارمنستان 3 برابر افزایش یابد

آرتاشس تومانیان صبح روز یکشنبه در دیدار با شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه سفارت جمهوری ارمنستان با همکاری وزارت خارجه این کشور برنامه‌ریزی‌هایی را برای سفر به استان‌های مختلف ایران در نظر گرفته است، اظهار کرد: ما معتقدیم همه مشکلات در تهران حل نمی‌شود.

تومانیان با اشاره به اینکه حکومت جمهوری ارمنستان حکومتی جوان و 25 ساله است، افزود: ارمنستان تاریخی هزاران ساله دارد و اگرچه مرزهای جمهوری ارمنستان در طول تاریخ شاهد تغییرات بسیار زیادی بوده و حتی این کشور چند صدسال از وجود حکومت بی‌بهره بوده است، اما روابط میان ایران و ارمنستان در همه دوران‌ها خوب، دوستانه و تعاملی ارزیابی می‌شود.

وی روابط سیاسی میان دو کشور را بسیار خوب و هدفمند ارزیابی و خاطرنشان کرد: ایران یکی از چهار کشور همسایه جمهوری ارمنستان محسوب می‌شود که هرگاه نیاز بوده کمک‌های خود را از کشور ما دریغ نکرده است. روابط خوب فی‌مابین در سطوح مختلف میان مقامات دولتی، مسئولان وزارتخانه‌ها و حتی مردم عادی از دیرباز در جریان و در گردش بوده و امروز نیز همین گونه است.

وی با تأکید بر اینکه در مسافرت‌های دیپلماسی باید کاربردی‌تر به مسائل نگاه کرد، تصریح کرد: اگرچه روابط تاریخی، فرهنگی و اجتماعی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در حد مطلوبی است، اما روابط اقتصادی موجود باید دو تا سه برابر بیشتر شود. البته هر دو کشور در اجرای برنامه‌های کلان خود مانند احداث جاده‌های مواصلاتی و خطوط انتقال برق و گاز گام‌های مؤثری برداشته‌اند، اما روابط اقتصادی، تجاری و بازرگانی باید دو تا سه برابر افزایش یابد.

سفیر ارمنستان در ایران ادامه داد: ارتباطات توریستی، گردشگری و فرهنگی بسیار مهم هستند، اما مهم‌تر از آن‌ها توجه به مباحث تجاری و اقتصادی است که باید در دیدار با مقامات کشوری، استانی و شهری در مورد آن‌ها گفتگو و رایزنی انجام شود.

تومانیان درباره جایگاه اصفهان در ایران، اظهار کرد: جمهوری ارمنستان به جایگاه اصفهان در ایران آگاه است و ایران را به‌مثابه ارکستری می‌داند که اصفهان ویولن‌زن اول آن است. همچنین اصفهان در عرصه سیاسی و اقتصادی ایران نیز پیشگام، مؤثر و تعیین کننده است.

وی اضافه کرد: در طول یک سال و نیم گذشته که از فعالیت من در سفارت ارمنستان در ایران می‌گذرد، تلاش کرده‌ام تا گام‌هایی را برای شناخت هر دو کشور به یکدیگر بردارم. در قرون متمادی جامعه ارمنی در ایران خلاقیت‌ها و توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته و با صلح و صفا در کنار ایرانیان مسلمان زندگی کرده و از طرف ایرانیان مورد احترام قرار گرفته‌اند.

تومانیان، ارامنه ساکن ایران را گروه‌های خلاق و توانمند از جامعه ارمنی ارزیابی و خاطرنشان کرد: همین مسئله می‌طلبد تا روابط میان دو کشور هر چه بیشتر عمیق‌تر و توسعه‌مندتر شود. هرچند ممکن است مردم اصفهان اقلیت ارامنه و کشور ارمنستان را بشناسند، اما ایرانیانی نیز هستند که محل ارمنستان روی نقشه را هم نمی‌توانند تشخیص بدهند. من به مساعدت شهردار اصفهان نیازمندم تا برنامه‌های آتی خود را در این شهر به بهترین شکل به اجرا برسانم.

وی با اشاره به صنایع دستی ناب شهر و استان اصفهان، گفت: تا کنون برای بازدید به هر شهر و استانی که رفته‌ام هدایایی را دریافت کرده ام که هر کدام بی‌ارتباط به شهر و استان اصفهان نبوده اند. به نظر می رسد که به غیر از اصفهان استان های دیگر ایران در حوزه صنایع دستی پیشرفتی نداشته اند. توسعه فرهنگی نیازمند کار سیستماتیک و برنامه ریزی شده است، از شهردار اصفهان می خواهم تا تصمیمات گرفته شده در این جلسه را هر چه زودتر به عوامل تحت امر خود انتقال دهد و نتایج را پیگیری کند.

سفیر ارمنستان در ایران برگزاری نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران تحت عنوان «آرمنیا اِکسپو - 2016» را گامی مؤثر در روابط اقتصادی میان دو کشور ارزیابی و اظهار کرد: این نمایشگاه که از 14 تا 17 مهرماه سال جاری و هم زمان با نمایشگاه صنعت تهران با حضور بیش از یکصد واحد تولیدی و صنعتی از ارمنستان برگزار می شود، هدف آن ارتقاء سطح توسعه روابط اقتصادی و تجاری، بازارسازی، افزایش صادرات، توسعه فرهنگی گردشگری، تسهیل در مبادلات تجاری مابین دو کشور ارمنستان و ایران و تقویت و حمایت از خدمات کشور ارمنستان است.

تومانیان در توضیح بخش های مختلف این نمایشگاه، گفت: این نمایشگاه دارای بخش های کشاورزی و صنایع غذایی، بهداشتی، پزشکی و دارویی، ساختمان، صنعت بانکداری، فناوری اطلاعات IT، طلا و جواهر، تولید شیشه، نساجی، توریسم و حمل و نقل است.

***

به نقل از سایت: www.isna.ir

اصفهان و ایروان به نماد جهانی دیپلماسی شهری تبدیل شوند

مهدی جمالی نژاد صبح روز یکشنبه در دیدار با سفیر ارمنستان با اشاره به تشابهات فراوان فرهنگی میان دو کشور ایران و جمهوری ارمنستان، اظهار کرد: خوشبختانه ارتباط فی‌مابین دو کشور دیرینه، پرسابقه و در همه حوزه‌های موجود اعم از فرهنگی، سیاسی و تاریخی به بهترین شکل ممکن تاکنون صورت گرفته است. اعتقاد دارم دو کشور ایران و ارمنستان بسیار بیشتر از سایر کشورها اشتراکات فرهنگی، معنوی و راهبردی داشته‌اند.

وی بابیان اینکه عوامل استراتژیک و فرهنگی بر دیرینه‌تر ساختن روابط دو کشور ایران و ارمنستان مؤثر بوده است، افزود: عمق روابط میان دو کشور از حسن هم‌جواری این دو نشأت می‌گیرد و اوج تعاملات موجود را می‌توان میان دو شهر اصفهان و ایروان دانست.

شهردار اصفهان اضافه کرد: اصفهان پس از جدا شدن البرز از تهران به ‌عنوان صنعتی‌ترین استان ایران شناخته می‌شود و یکی از استان‌هایی است که با داشتن 105 شهر، بیشترین تعداد شهر در ایران را دارا است.

جمالی نژاد با اشاره به خصوصیات منحصر به فرد استان اصفهان به لحاظ مختصات ژئوپلتیکی، گفت: در شرق استان کویرهای زیبا، در شمال مناطق تاریخی منحصر به فرد، در قسمت جنوبی استان کوه‌های سربه فلک کشیده و در غرب استان نیز می‌توان مراتع حاصلخیز کناره زاینده‌رود را به چشم دید. استان اصفهان بیش از 20 هزار جاذبه تاریخی و شهر اصفهان بیش از دو هزار جاذبه توریستی و سیاحتی را به نام خود ثبت کرده است.

وی با اشاره به پایتخت بودن اصفهان در چهار دوره مختلف تاریخ کهن ایران، اضافه کرد: از این میان اصفهان در سه دوره آل بویه، سلجوقیه و صفویه به شهری زبانزد و مؤثر در تاریخ ایران تبدیل شده است و به همین دلیل نیز اصفهان را تونل زمان ایران نام نهاده‌اند. ویژگی های منحصر به فرد ایران در طول تاریخ موجب شده تا امروز آثاری از این سه دوره مهم را در جای جای شهر و استان اصفهان شاهد باشیم.

شهردار اصفهان با اشاره به جایگاه ارامنه در سرنوشت اصفهان در طول تاریخ، تصریح کرد: جلفای اصفهان یکی از محورهای مهم گردشگری این شهر محسوب می شود و این نشان می دهد که اصفهان مهد زندگی تنگاتنگ و دوستانه همه ادیان با حفظ احترام و محبت میان اقشار مختلف مردم بوده است و نه تنها در خصوص ارامنه عزیز که حتی در طول جنگ های جهانی نیز افراد بی خانمان و جنگ زده، ایران و اصفهان را به عنوان مقصد نهایی یا مقطعی خود انتخاب می کرده اند که مهمترین نشانه آن نیز دعوت از شهر اصفهان توسط کشورهایی بوده که شهروندانشان زمانی در اصفهان زندگی می کرده اند.

جمالی نژاد درباره نقش صفاخانه ها در گذشته اصفهان، گفت: در این صفاخانه ها پیروان ادیان مختلف مسائل علمی را با یکدیگر به تعامل می نشستند و همین نیز مقدمه ای شد تا دبیرخانه گفت و گوی ادیان را در اصفهان راه اندازی کنیم و همایش های گوناگونی را با این هدف و با دعوت از پیروان ادیان مختلف از کشورهای گوناگون از جمله ارمنستان برگزار کنیم.

وی درباره نقش مؤثر خواهرخواندگی ایروان در قبال اصفهان، اظهار کرد: این دو شهر حقیقتاً ارتباط مناسب و مؤثری را با یکدیگر برقرار کرده و برنامه های مشترک بسیاری را نیز برگزار کرده اند. تفاهم نامه های خوبی میان شهرداران هر دو شهر به امضا رسیده که می تواند مقدمه ای برای تعاملات مؤثر فرهنگی، دانشگاهی، گردشگری و ورزشی میان این دو شهر تاریخ ساز باشد.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه شهرداری اصفهان همواره با صاحب نظران ارمنی دیدار و گفتگو داشته و از نظرات آن ها استفاده کرده است، گفت: برای تقویت ارتباطات میان دو شهر همچنین می توانیم در سال میلادی آینده، هفته فرهنگی اصفهان را در ایروان برگزار کنیم. شما نیز میتوانید با اعزام گروهی از خبرنگاران خبره ارمنی به اصفهان، مردمان کشور خود را هرچه بیشتر با فرهنگ و سنن ایرانیان و اصفهانیان آشنا کنید.

جمالی نژاد افزود: پیشنهاد دیگرم ایجاد غرفه ای دائمی در مسجد کبود ایروان به نام اصفهان برای ارائه هنرهای ملموس و ناملموس این شهر به ارامنه عزیز است. این ها همه مقدماتی برای ارتباطات مؤثر در آینده نزدیک خواهد بود.

وی با بیان اینکه تقویت مباحث گردشگری میان دو شهر به توسعه روابط اقتصادی و تجاری منجر می شود، اضافه کرد: اگر در حوزه گردشگری خوب وارد شویم و مسائل و مشکلات مربوط به روادید را برای گردشگران و سرمایه گذاران برطرف کنیم، اقتصاد و تجارت دو کشور نیز به تبع آن شکوفا خواهد شد.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه اصفهان و ایروان می توانند به نماد جهانی دیپلماسی شهری (Urbano) تبدیل شوند، تصریح کرد: اصفهان نه تنها دارای خواهرخوانده های خوبی است بلکه مانند ایروان عضو سازمان های جهانی بین المللی بسیاری نیز هست و به همین دلیل نیز هر دو شهر می توانند از ظرفیت های بین المللی یکدیگر به نحو احسن استفاده کنند.

جمالی نژاد علاوه بر پیشنهاد توسعه گردشگری میان دو شهر اصفهان و ایروان، زمینه سرمایه گذاری های مشترک و مجزا میان شرکت های ایرانی و ارمنی را فراهم دانست و خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان دارای شرکت های بسیار با تنوع فعالیت های مختلف است و می تواند با اعطای مجوزهای لازم یا اراضی مورد نیاز بسترهایی را برای سرمایه گذاری های مشترک یا مجزا میان شرکت های ایرانی و ارمنی فراهم کند.

***

به نقل از سایت: www.isna.ir

آمادگی دانشگاه اصفهان برای تقویت همکاری‌ با دانشگاه‌های ارمنستان

هوشنگ طالبی در دیدار با سفیر جمهوری ارمنستان در ایران، زندگی مسالمت‌آمیز و پر منفعت ایرانیان و ارامنه ساکن ایران در طول قرون گذشته را افتخارآمیز ارزیابی و اظهار کرد: این ارتباط سازنده و تنگاتنگ نه تنها در ارتباط با مراوده مردمان دو کشور بلکه در سطوح علمی و دانشگاهی میان دانشگاه‌های ایران و ارمنستان نیز برقرار بوده است.

وی تأسیس ساختمان ارمینولوژی دانشگاه اصفهان در سال 1349 را اقدامی در جهت گسترش همکاری‌های متقابل علمی میان دو کشور دانست و افزود: با توجه به سابقه حضور ارامنه در اصفهان، رشته زبان و ادبیات ارمنی در سال 1339 در دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شد. ورود رشته زبان و ادبیات ارمنی به دانشگاه اصفهان باعث گسترش روابط علمی میان دانشگاه‌های ایروان و اصفهان شد و نه تنها مراودات دانشگاه را با شورای خلیفه‌گری ارامنه توسعه داد، بلکه زمینه حضور علاقه‌مندان بسیاری را نیز از جامعه اقلیت ارامنه به دانشگاه اصفهان فراهم کرد.

رییس دانشگاه اصفهان گفت: راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات ارمنی و به دنبال آن تحصیل شمار زیادی از ارامنه ایرانی در دانشگاه اصفهان نه یک فعالیت علمی بلکه تعاملی علمی میان دو کشور دوست و همسایه یعنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان است، همچنین تاکنون تفاهم نامه‌های همکاری بسیاری میان دو دانشگاه اصفهان و ایروان به امضا رسیده که یکی از این تفاهم نامه‌ها به بحث مهم تقویت ارتباطات فرهنگی از جمله توسعه زبان و ادبیات ارمنی اختصاص دارد.

طالبی زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری علمی میان دو کشور را بسیار زیاد ارزیابی و تصریح کرد: دانشگاه اصفهان همین جا آمادگی خود را برای تقویت ارتباطات علمی، فرهنگی و ادبی در همه ابعاد از جمله تبادل استاد و دانشجو، انتقال تجربیات علمی و انجام تحقیقات علمی مشترک اعلام می‌کند و امیدوار است سفیر ارمنستان در ایران نیز هر چه زودتر با ابلاغ این پیام به دانشگاه‌های مطرح ارمنستان زمینه مراودات علمی دو سویه میان هر دو کشور را فراهم کند.

وی با تاکید بر جهانی بودن دستاوردهای علمی ایران در بخش آموزش عالی خاطرنشان کرد: پژوهشگران ایرانی در سال گذشته موفق به ثبت تعداد قابل‌توجهی از مقالات خود در سطح ISI شدند و از منظر کمی کشور ترکیه را که تا پیش از این رتبه نخست مقالات ISI را به خود اختصاص داده بود پشت سر گذاشتند. این نشان می‌دهد که دانشگاه‌های ایران و به ویژه اصفهان از ظرفیت‌های علمی و پتانسیل‌های بالایی در سطح رشته‌های مهمی همچون مهندسی و علوم پایه برخوردار است و می‌تواند آنها را با کشورهای دیگری مانند جمهوری ارمنستان به اشتراک بگذارد.

رییس دانشگاه اصفهان به جایگاه دانشگاه اصفهان در رتبه‌بندی موسسه لایدن هلند اشاره و اظهار کرد: بر اساس این رتبه‌بندی دانشگاه اصفهان جزء 14 دانشگاه خاورمیانه است که در میان یک هزار دانشگاه مرجع جهان قرار گرفته است. در هر حال دانشگاه اصفهان این آمادگی را دارد که پذیرای دانشجویان ارمنی در مقاطع تحصیلات تکمیلی از جمله ارشد و دکتری باشد و از این طریق همکاری‌های علمی خود را با کشور دوست و همسایه جمهوری ارمنستان رونق ببخشد.

همچنین سفیر ارمنستان در ایران گفت: برخی به جای دغدغه‌مندی برای پیشبرد علم به دنبال گرفتن تنها یک مدرک دانشگاهی هستند و به همین دلیل نیز برای پروژه‌های علمی در دست اجرای خود هیچ زمان و ارزشی قائل نیستند. بنابراین باید رو به روی این پروژه‌ها ایستاد و من نخستین فردی خواهم بود که راه را برای ورود و تبادل این دست مطالب بی‌ارزش علمی خواهم بست.

آرتاشس تومانیان با اشاره به تخصص آکادمیک یکی از دستیاران خود در رشته شرق‌شناسی و ایران‌شناسی، علاقه‌مندی مردم کشورش به زبان و ادبیات فارسی را بسیار عمیق ارزیابی و اظهار کرد: فارغ از ارتباط دیرینه و هزاران ساله دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان سابقه روشن و عمیق تاریخی و فرهنگی در کنار یکدیگر، مشترکات موجود می‌تواند زمینه حرکت شتابان علمی، فناوری و فرهنگی میان دو کشور را تعمیق و تسریع بخشد.

وی پیشینه فرهنگی دو کشور ایران و ارمنستان را از ویژگی مشترک دو ملت دانست و افزود: مردم دو کشور ایران و ارمنستان ممکن است در برخی دوره‌های تاریخی با برخی مشکلات رفاهی، خانوادگی و اقتصادی رو به رو بوده باشند، اما هرگز توجه خود به موضوعات فرهنگی را از خانواده‌ها و ملت دریغ نکرده‌اند. زمانی می‌توان از رشد اخلاقیات در جوامع سخن گفت که فرهنگ و سنن در بالاترین سطح ممکن ارج نهاده شود، شاید بهترین مثال برای این موضوع اتفاقی است که قرن‌ها پیش برای ارامنه رخ داد.

سفیر ارمنستان در ایران یادآور شد: بسیاری از ارامنه مجبور به ترک خانه‌ها و اراضی خود شدند، آنها بسیاری از داشته‌های خود را برای همیشه از دست دادند اما کتاب و ادبیات تنها سرمایه‌ای بود که در چمدان‌هایشان با خود به همراه بردند.

تومانیان در عین حال سطح مراودات فرهنگی میان دو کشور ارمنستان و ایران را به ویژه در 25 سال گذشته ضعیف ارزیابی و تصریح کرد: ارتباطات میان دو کشور به ویژه در بخش علم، فرهنگ و آموزش می‌توانست از آنچه امروز هست بسیار بیشتر باشد؛ من خود یک چهره دانشگاهی هستم به مدت 10 سال در بخش‌های مختلف علمی فعالیت کرده و استاد دانشگاه پلی تکنیک ایروان بوده‌ام، بنابراین با زمینه‌های مختلف علوم و فناوری آشنا هستم.

وی با اظهار خرسندی از راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات ارمنی در دانشگاه اصفهان اضافه کرد: مراودات علمی تنها در راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان یا زبان و ادبیات ارمنی در ایران خلاصه نمی‌شود؛ دانشجویان و اساتید ارمنی در حوزه‌های مختلف علوم به دستاوردها و ابتکارات خوبی دست یافته‌اند و مانند دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای مطرح جهانی مانند المپیاد ریاضی خوش درخشیده‌اند، اینها هیچ‌کدام اتفاقی و ناخواسته نبوده است؛ پس چه بهتر که از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل استفاده شده و برای تبادلات علمی در همه زمینه‌ها برنامه ریزی‌های راهبردی صورت گیرد.

سفیر ارمنستان در ایران سطح علوم پایه و پزشکی در دو کشور را خوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: در ایران کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌های مطرح داروسازی را از نزدیک بازدید کرده‌ام که تصور وجود آنها را پیش از این نداشتم، همین طور جمهوری ارمنستان در سال‌های اخیر در رشته‌های مهمی همچون مهندسی و علوم پایه به دستاوردهای چشم‌گیری دست یافته است. 

تومانیان افزود: وظیفه خود می‌دانم تا پس از پایان این جلسه در وقتی مقتضی پیام دانشگاه اصفهان درباره تقویت روابط علمی فی‌ما بین دانشگاه‌های اصفهان و ایروان را به وزارت علوم و آموزش و دولت ارمنستان ابلاغ کنم و زمینه‌های لازم را برای تبادل استاد و دانشجو، انتقال تجربیات علمی و فراهم‌سازی شرایط کار تحقیقاتی مشترک را به سهم خویش میان دو دانشگاه فراهم کنم.

رییس دانشگاه اصفهان در ادامه بر آمادگی این دانشگاه برای تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه ارمنستان تاکید کرد و گفت: این دانشگاه همچنین برای تاسیس رشته ارمنستان شناسی نیز آمادگی لازم را دارد.

***

به نقل از سایت: www.irna.ir

سفیر ارمنستان: ارامنه و ایرانیان به آموزش اهمیت ویژه ای می دهند

آرتاشس تومانیان عصر یکشنبه در دیدار با رییس دانشگاه اصفهان گفت: یکی از مشترکات عمیق دو کشور، اهمیت دادن به آموزش، فرهنگ و مباحث انسانی است.

وی اظهار کرد: این مهم نشات گرفته از سطح بالای معنویت و اخلاقیات دو جامعه ایرانی و ارمنی است که سطح آموزش را در این دو کشور تحت تاثیر قرار می دهد.

سفیر ارمنستان افزود: ارمنی ها حدود 25 سال است دارای حکومت مستقل شده و از همان اولین روزهای استقلال خود ارتباط عمیقی با ایرانیان در زمینه مباحث فرهنگی و آموزشی برقرار کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: ارمنی ها در طول تاریخ حتی زمانی که با اجبار مربوط به ترک وطن خود شدند، کتاب و ادبیات خود را به همراه بردند.

تومانیان با اشاره به علاقمندی خود به فراگیری زبان و ادبیات فارسی، بر ضرورت تعامل و همکاری دانشگاه اصفهان با دانشگاه ارمنستان از لحاظ علمی و آموزشی بویژه در تدریس زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد.

وی تصریح کرد: مسلم است ایران در زمینه علوم و فناوری دارای پیشرفت های عظیمی است و تعامل دانشگاه های دو کشور می تواند موجب افزایش سطح علمی دانشجویان شود.

سفیر ارمنستان افزود: با توجه به تجربیات دانشگاه اصفهان و ارمنستان، علاوه بر تبادل دانشجو می توان در کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی نیز با یکدیگر همکاری کرد.

در این دیدار، چگونگی همکاری فرهنگی، علمی و دانشگاهی بین دانشگاه اصفهان و ارمنستان بررسی شد.

***

به نقل از سایت: www.imna.ir

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در نزدیکی مرز ارمنستان با ایران

سفیر جمهوری ارمنستان در ایران از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در نزدیکی مرز ارمنستان با ایران خبر داد و گفت: این منطقه می تواند زمینه تولید مشترک بین شرکت های ایرانی و ارمنستان را فراهم کند.

آرتاشس تومانیان در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی اصفهان هدف از سفر به اصفهان را تعمیق روابط اقتصادی و سرمایه گذاری با این شهر تاریخی برشمرد و گفت: ایران یکی از کشورهای هم مرز با ارمنستان است که رابطه تاریخی فرهنگی طولانی با این کشور دارد.

وی تکنولوژی فناوری اطلاعات بویژه در بخش ترافیک اینترنتی را یکی از توانمندی های این کشور برشمرد و تاکید کرد: بخشی از ترافیک اینترنت ایران توسط ارمنستان تهیه می شود و می توان در بخش های دیگری فناوری اطلاعات پروژه های مشترکی را تعریف کرد.

سفیر جمهوری ارمنستان در ایران با اشاره به قرارداد همکاری های اقتصادی کشورهای مشترک المنافع مبنی بر تجارت کالا بین این کشورها با کمترین میزان تعرفه، گفت: تولیدکنندگان استان اصفهان می توانند با ارمنستان تولید مشترک داشته باشند و به راحتی کالای خود را در بین این کشورها بدون تعرفه به فروش برسانند.

وی تاکید کرد: چنانچه کالایی برند تولید در ارمنستان داشته باشد بدون عوارض کمرگی در بین کشورهای آسیای میانه به فروش می رسد.

تومانیان همچنین به قرار تجاری ارمنستان با 28 کشور اروپایی اشاره کرد و گفت: بر اساس این قرار 6 هزار و 400 کالا با تعرفه نازل کمرگی قابل انتقال بین کشورهای اروپایی است همچنین طی قراردای با امریکا و کانادا 3 هزار و 500 کالا شامل تعرفه نازل گمرگی بین ارمنستان با این کشور می شود.

وی تاکید کرد: تولید کنندگان اصفهانی می توانند ازاین ظرفیت برای حضور در بازارهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی استفاده کنند.

سفیر ارمنستان از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در نزدیکی مرز ارمنستان با ایران خبر داد و گفت: این منطقه می تواند زمینه تولید مشترک بین شرکت های ایرانی و ارمنستان را فراهم سازد.

***

به نقل از سایت: www.imna.ir

برقراری پرواز اصفهان-ایروان گامی موثر در توسعه روابط اقتصادی و گردشگری

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: برقراری پرواز مستقیم اصفهان-ایروان گامی موثر در توسعه همکاری های اقتصادی در بخش گردشگری بین ارمنستان و اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا سید عبدالوهاب سهل آبادی در دیدار با سفیر ارمنستان با اشاره به 8500 واحد صنعتی و فعالیت 600 معدن در استان اصفهان، اظهار داشت: اصفهان صنعتی ترین استان کشور است که در زمینه کشاورزی و صنایع تبدیلی جایگاه ویژه ای در کشور دارد.

وی با اشاره به نشست بین المللی جاده ابریشم در چین، گفت: در حاشیه این نشست توافقاتی با رئیس اتاق بازرگانی ایروان صورت گرفت که به زودی شاهد امضای تفاهم نامه همکاری بین اتاق های اصفهان و ایروان خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همزیستی مسالمت آمیز ارامنه در کنار شهروندان اصفهان را قابل توجه دانست و تاکید کرد: ناقوس کلیساهای ارامنه بدون هیچ محدودیتی در اصفهان طنین انداز است و تعامل تاریخی ارامنه با اصفهان می تواند برای سایر کشورهای چند ادیانی الگو باشد.

وی گردشگری را یکی از محورهای همکاری بین اصفهان و ایروان برشمرد و گفت: برقراری پرواز مستقیم اصفهان – ایروان گامی موثر در توسعه همکاری های اقتصادی در بخش گردشگری بین ارمنستان و اصفهان است.

سهل آبادی از آمادگی ایجاد بخش ویژه شهروندان ارامنه در اتاق اصفهان خبر داد و افزود: ارامنه بخش قابل توجهی از جمعیت استان را تشکیل می دهند و در زمینه خدمات فنی و مهندسی توانمندی های قابل توجهی دارند.

وی خواستار تعمیق روابط اصفهان و ارمنستان با تکیه بر رابطه تاریخی و فرهنگی شد و گفت: اصفهان و ایروان می توانند همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری مشترکی در بخش های مختلف تعریف کنند.

 

***

دیدار سفیر ارمنستان در ایران با مدیر کل صدا و سیمای اصفهان

بعد از ظهر روز دوشنبه مورخ 8 شهریور 1393، سفیر جمهوری ارمنستان در ایران آقای آرتاشِس تومانیان با مدیرکل صدا و سیمای اصفهان آقای دکتر احمدی دیدار و گفتگو کردند.

محور گفتگو در مورد ایجاد روابط فی مابین صدا و سیماهای اصفهان و ارمنستان جهت تهیه ی برنامه های مشترک و ارتباطات زنده بود. لزوم آشنایی بیشتر ملت های دو همسایه ی دیرینه از فرهنگ و تاریخ همدیگر مشهود می باشد. در طی این دیدار طرفین جهت هرچه سریع تر عملی نمودن افکار مبادله شده اعلام آمادگی کرده و بر نقش رسانه های گروهی در ایجاد روابط مستحکم در همه ی زمینه ها تأکید کردند.

 

***

بازدید آقای آرتاشِس تومانیان از تعدادی ار کارخانه ها و واحدهای تولیدی اصفهان

سفیر جمهوری ارمنستان در ایران آقای آرتاشِس تومانیان در دومین روز حضور خود در اصفهان از گلخانه ی شرکت پردیس اصفهان، کارخانه تولید خوراک دام و طیور سپاهان دانه و کارخانه ی تولید کاشی تکسرام بازدید به عمل آورد. در طی این بازدیدها آقای سفیر ضمن آشنایی با شیوه ی فعالیت و برنامه های تولیدی و صادراتی این واحدها، شرایط توسعه و سرمایه گذاری این واحدها در ارمنستان را با مسئولین بررسی و پیشنهاداتی ارائه کردند.

آقای آرتاشِس تومانیان آمادگی سفارت ارمنستان در ایران جهت همکاری در زمینه ی فراهم آوردن شرایط و تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری در ارمنستان و تسهیل نقل و انتقال تولیدات این واحدها از طریق ارمنستان به کشورهای عضو اوراسیا را اعلام کرد.

در دیدارها و ارتباطات آتی اطلاعات مورد نیاز در مورد تعرفه های گمرکی، مالیات ها و قوانین حاکم در ارتباط تجارت و اقتصاد از طرف سفارت ارمنستان در تهران برای مسئولین واحدهای مذکور ارسال می گردند و زمینه های همکاری با جزئیات بیشتر بررسی و عملی خواهند شد.