به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

ترانزیت کالا از ایران به اروپا با استفاده از مسیر ارمنستان و گرجستان و با دور زدن مسیر ترکیه بسیار امن تر و از جنبه محیط زیستی نیز پاک تر می باشد.

تئودور تسکیریس کارشناس اقتصاد ترانزیتی در مرکز مطالعات اقتصاد و برنامه ریزی یونان (KEPE) در گفتکو با خبرنگار پایگاه خبری "NEWS.am" ارمنستان با اشاره به مذاکرات وزرای حمل و نقل ایران و ارمنستان پیرامون بهره برداری از مسیر دریای سیاه برای ترانزیت کالا به اروپا افزود در حال حاضر برنامه ریزی هایی برای ارسال آزمایشی دو کانتینر بار از این مسیر برای تخمین هزینه تمام شده در حال انجام است.

به گفته این کارشناس یونانی ارسال کالا از این مسیر امن تر بوده و از آن جائیکه با استفاده از خط آهن و مسیر دریایی انجام می گیرد از جنبه محیط زیستی نیز پاک تر می باشد. همچنین بلغارستان و یونان از ظرفیت های بالایی برای قرار گرفتن در این مسیر برخوردارند و از جمله مسیر خط آهن میان بندر آلکساندروپولیس در یونان و بندر بورگاس در بلغارستان برقرار است.

به اعتقاد این کارشناس استفاده از این مسیر برای انتقال گاز از جنبه اقتصادی به صرفه نبوده و مسیر دریایی به صرفه ترین گزینه برای انتقال گاز از خاورمیانه به اروپا محسوب می شود.

وی همچنین افزود."در این راستا ترمینال گاز ال ان جی بندر آلکساندروپولیس از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و می توان با استفاده از آن اقدام به انتقال گاز به اروپا کرد."