به نقل از سایت: www.isna.ir

دو هفته پیش گروهی از مردان مسلح با حمله به ساختمان مقر پلیس در شهر ایروان تعدادی را به گروگان گرفته و خواهان آزادی کسانی که آنها را زندانیان سیاسی می‌خوانند، شده‌اند، از جمله این افراد ژیرایر سفیلیان یک رهبر سرشناس مخالفان دولت است که یک شهروند لبنانی در قلب بحران این کشور است.

به گزارش ایسنا، در پی ملتهب شدن پایتخت ارمنستان و درگیری معترضان و پلیس در تاریخ ۱۷ ژوئیه که منجر به گروگانگیری شد و از زمانی که آنها هنگ پلیس را در ایروان در ۱۷ ماه جاری میلادی تحت کنترل خود درآوردند که در جریان آن یکی از نیروهای امنیتی کشته و چندین تن نیز توسط افراد مسلح گروگان گرفته شدند، بحران از مراحل دراماتیک متعدد عبور کرد. هرچند که این گروه تمامی گروگان‌ها را پس از مذاکرات با مسئولان ارمنستانی آزاد کرد، اما این ساختمان و منطقه اطراف آن همچنان تحت کنترل حامیان ژیرایر سفیلیان است که کاملا مسلح بوده و خوهان آزادی وی و رفتن سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور کنونی ارمنستان هستند.

ژیرایر سفیلیان کیست؟ او یک ارمنستانی - لبنانی بوده که تبدیل به چهره برجسته اپوزیسیون در وطن آبا و اجدادی‌اش شده است. جزئیات را برادرش توروس سفیلیان مطرح می‌کند که در بیروت زندگی می‌کند و روزنامه لبنانی L'Orient le Jour  با او مصاحبه کرده است.

توروس سفیلیان می‌گوید که برادرش در سال ۱۹۶۷ در بیروت متولد شده و همچنان تنها تابعیت لبنانی دارد چراکه مسئولان با درخواست‌های مکرر او برای دادن پاسپورت ارمنستانی مخالفت کردند و دلایل این مخالفت را مطرح نکردند. پس از این که پدرش فوت شد، او مجبور شد تا ترک تحصیل کرده و به عنوان یک مکانیک و سپس به عنوان یک کارگر در کارگاه ریسندگی کار کند.

در اواسط سال ۱۹۹۰، ژیرایر سفیلیان لبنان را ترک کرد و برای مشارکت در جنگ قره باغ وارد ارمنستان شد. کمی قبل از آنکه به ارمنستان برود، با گشتی‌هایی که از محله‌های ارمنی نشین در بیروت و برج حمود محافظت می‌کردند، همکاری کرد، اما وارد درگیری‌ها نشد و این امر بنا به اراده حزب تاشناق (اتحادیه انقلابی ارمنی) بود که وی در آن عضو بود.

تا سال ۱۹۹۹ ژیرایر سفیلیان یکی از افسران و فرمانده تیپ ششم در "ارتش قره باغ" بود. توروس می‌گوید که برادرش در وهله نخست در جنگ به عنوان یک داوطلب مشارکت داشت و سپس به عنوان فرمانده تیپی متشکل از افراد داوطلبی شد که حزب تاشناق آنها را به جبهه فرستاده بود و تقریبا در تمامی عملیات مهم از جمله آزادسازی شهر "شوشی" مشارکت کرد و به دلیل خدمات نظامی‌اش مدال‌های بسیاری  گرفت.

توروس سفیلیان در ادامه می‌گوید: در سال ۱۹۹۹، برادرم ارتش را ترک کرد و چند سال بعد کمیته دفاع از مناطق آزاد شده را در مقابل تلاش‌هایی برای بازگرداندن آنها به جمهوری آذربایجان که همسو با طرح‌های بین‌المللی صورت می‌گرفت، ایجاد کرد و سپس جبهه مردمی مقاومت در مقابل سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی را در دوره‌های ریاست جمهوری روبرت کوچاریان و سرژ سرکیسیان ایجاد کرد.

در سال ۲۰۰۶، در دوره ریاست جمهوری روبرت کوچاریان، ژیرایر سفیلیان به مدت ۱۸ ماه به دلیل درخواست‌هایش برای "براندازی دولت با اعمال زور" بازداشت شد. این بازداشت او پس از آن صورت گرفت که در کنفرانس خبری گفت: سر کسانی را که تلاش خواهند کرد اراضی آزاد شده را به جمهوری آذربایجان بازگردانند، خواهد شکست.

سپس در آوریل ۲۰۱۵ ژیرایر سفیلیان برای بار دوم به اتهام برنامه ریزی جهت آشوب‌ها به مناسبت سالگرد کشتار دسته جمعی ارمنی‌ها به زندان افتاد اما توروس به این امر اشاره می‌کند که مسئولان مجبور شدند دو ماه بعد به دلیل "عدم وجود شواهدی علیه او" ژیرایر سفیلیان را آزاد کنند.

اما بازداشت اخیر در ژوئن گذشته به دلیل در اختیار داشتن غیرقانونی سلاح و همچنین اتهام علیه وی به دلیل تلاش برای اشغال ساختمان‌های دولتی و مراکزی رادیویی در ایروان صورت گرفت.

ژیرایر سفیلیان با نانور پارسیگیان، کارمند سفارت لبنان در ارمنستان ازدواج کرده است و دو فرزند ۱۰ و ۲۲ ساله دارد.