به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

به اعتقاد کارشناسان ارمنی ترکیه بدلیل وضعیت سیاسی حاکم در داخل این کشور جایگاه خود به عنوان یک قدرت منطقه ای را از دست داده است و این موضوع می تواند تاثیر مثبتی بر روابط ایران و ارمنستان داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری "آرمن پرس" آنوش هوانیسیان کارشناس امور ترکیه و وارطان وسکانیان کارشناس امور ایران و منطقه روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران به بررسی تحولات جاری در ترکیه و تاثیر آن بر ارمنستان و روابط این کشور با ایران پرداختند.

به گفته آنوش هوانیسیان در ساعات اولیه چنین بنظر می رسید که تحولات رخ داده در ترکیه یک کودتای نظامی از سوی فرماندهان رده های میانی ارتش باشد اما تحولات بعدی نشان داد که شاید توصیف آن به عنوان "کودتای سرهنگ ها" چندان هم درست نباشد. از گزارشات منتشر شده در رسانه ها مشخص شد که نظامیان عالی رتبه بسیاری درگیر کودتا بوده و در میان بازداشت شدگان جمعی از ژنرال های ارتش نیز حضور دارند.

به اعتقاد این کارشناس دلایل بسیاری می توان برای شورش نظامیان در ترکیه برشمرد. وی افزود."نارضایتی از اردوغان نزد نظامیان عالی رتبه از مدت ها پیش نمود یافته است. تصفیه هایی که توسط اردوغان و همفکران او پس از در دست گرفتن قدرت در این کشور انجام گرفت نمی توانست نا رضایتی ایجاد ننماید. نظامیان که از جایگاه انحصاری خود محروم شده اند از محدود شدن امکانات خود نا راضی هستند. براساس برخی از گزارش ها اردوغان توانایی مالی نظامیان را نیز محدود کرده است. قرار بود نشست شورای عالی نظامی که در طی آن ترفیع درجات انجام می گیرد، در ماه اگوست برگزار شود. آن ها مطلع شده بودند که اردوغان قصد دارد در نشست این شورا برخی از نظامیان را ازمناصب خود برکنار کند. این نیز می تواند یکی از دلایل شورش باشد."

به گفته این کارشناس ارمنی امور ترکیه واقعیت موضوع در آینده مشخص خواهد شد. وی معتقد است که ماهیت واقعی تحولات اخیر مشخص نیست زیرا خبررسانی عمدتا از سوی منابع خبری دولتی ترکیه انجام می گیرد.

به اعتقاد آنوش هوانیسیان اطلاع نداشتن سرویس های امنیتی از احتمال وقوع کودتا غیر ممکن است و احتمالا در آن جا نیز نیروهای خائن حضور داشته اند.

وارطان وسکانیان کارشناس امور ایران و منطقه نیز معتقد است که ترکیه دیگر آن کشور سابق نیست.

وسکانیان معتقد است پس از تحولات اخیر در ترکیه این کشور جایگاه خود به عنوان قدرت منطقه ای در خاورمیانه را از دست داده و در عمل ایران تنها قدرت موجود در این منطقه محسوب می شود. وی از ایران به عنوان کشوری یاد کرد که از قدرت و اقتدار لازم برای حفظ ثبات داخلی خود برخوردار است.

وی افزود، در سایه تحولات اخیر خطر و تهدید ترکیه برای همسایگان این کشور بیش از پیش آشکار شد. کشوری که در آن ارتش بدون اطلاع مقامات بلندپایه دولت توانایی به پرواز درآوردن بالگردهای نظامی خود را داشته باشد می تواند برای همسایگان این کشور تهدید محسوب شود.

وارطان وسکانیان ادامه داد."هیچ کس نمی تواند تضمین کند که چنین اقدامی تکرار نشده و و به عنوان مثال یک ژنرال دیوانه دستور حمله جنگنده ها به کشورهای همسایه را صادر نکند. از این جنبه می توان گفت که ترکیه جایگاه خود به عنوان یک قدرت منطقه ای را از دست داده است. جامعه ترکیه دچار دودستگی آشکار شده است. اگرچه اردوغان موفق به حفظ حکومت خود شد اما مشکل دودستگی در جامعه این کشور از این پس عمیق تر خواهد شد."

به اعتقاد وسکانیان تحولات اخیر تاثیر مثبتی بر روابط ایران و ارمنستان خواهند گذاشت. به اعتقاد این کارشناس ارمنی امور ایران ارمنستان همچنان نقش مهمی در برنامه های ایران برای اتصال خلیج فارس به دریای سیاه ایفا می کند.

وارطان وسکانیان افزود."یکی از رقبای ما از میدان خارج شد و این باعث خواهد شد تا ارمنستان از جذابیت بیشتری برای ایرانی ها برخوردار شود."