به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

جاثلیق گارگین دوم رهبر دینی ارامنه کل جهان و روحانیون عالی رتبه ارمنی از واقعه گروگانگیری در مرکز پلیس شهر ایروان و کشته شدن یک افسر ارمنی و زخمی شدن چند نفر دیگر به شدت ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه مرکز روحانی اجمیادزین ارمنستان آمده است."هیچ توجیه ای برای حملات مسلحانه افراطی نمی توان یافت. امروز اتحاد، انسجام و وفاق ملی از اهمیت حیاتی برای ملت ارمنی در جهت حفظ و حراست از مرزهای کشور و تحکیم پایه های حکومت در کشور برخوردار است."

مرکز روحانی اجمیادزین از گروگانگیران مسلح خواست تا درایت به خرج داده و ضمن تلاش برای حل مسالمت آمیز مسئله از تلفات انسانی بیشتر خودداری کنند.

وازگن مانوکیان  نخست وزیر پیشین ارمنستان نیز در گفتگو با پایگاه خبری "Tert.am" حمله مسلحانه اخیر را که با درخواست آزادی ژیرایر سفیلیان انجام گرفته است، غیر قانونی دانست.

وازگن مانوکیان تاکید کرد." صرفنظر از دلایل این حمله و افراد مشارکت کننده درآن، این حمله یک اقدام غیرقانونی است که هیچ نفعی برای حکومت ندارد. هرگونه اقدام تروریستی و بکارگیری زور و تهدید در عرصه سیاسی تبعات بدی برای حکومت در پی خواهد داشت."

وی معتقد است هنوز زمان بررسی درخواست های مطرح شده از سوی مهاجمان فرا نرسیده است و در حال حاضر موضوع مهم نوع اقدام آن ها است که غیرقانونی بوده و می تواند خطرناک باشد.

آلکساندر آرزومانیان وزیر خارجه سابق ارمنستان و عضو کنونی پارلمان ارمنستان از جناح مخالف دولت نیز معتقد است حل مسائل سیاسی از طریق مسلحانه تبعات خطرناکی در پی خواهد داشت.

آرزومانیان در گفتگو با خبرگزاری "آرمن پرس" تاکید کرد."این یک اقدام بسیار خطرناک است و باید از هر طریقی از خونریزی بیشتر جلوگیری کرد. بهتر بود که مهاجمان خود را تسلیم ماموران دولتی کرده و موضوع را از طریق دیگری پیگیری می کردند. حل موضوعات سیاسی از طریق مسلحانه شایسته جامعه ما و جمهوری ارمنستان نیست. باید تلاش نمائیم تا موضوع از طریق مذاکره حل شود تا تلفات انسانی بیشتری نداشته باشیم."

نیکول پاشینیان نماینده مخالف مجلس ملی ارمنستان نیز که در طی روز گذشته تلاش های بسیاری برای مذاکره با گروگانگیران انجام داده و موفق به ورود به محل گروگانگیری و صحبت با مهجمان مسلح شده است، شب گذشته در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که مهاجمن مسلح به او قول داده اند که در صورت خودداری از بکارگیری زور از سوی نیروهای دولتی آن ها نیز از درگیری مسلحانه خودداری خواهند کرد.

لاریسا اله وردیان مدافع سابق حقوق بشر ارمنستان نیز طرفین را به خویشتنداری و خودداری از خونریزی فراخوانده است. وی در وضعیت کنونی هرگونه اقدام دولت برای پایان دادن به گروگانگیری را قانونی دانست اما از نیروهای دولتی خواست تا همچنان به مذاکره با گروگانگیران برای حل مسالمت آمیز موضوع ادامه دهند.