به نقل از سایت: www.irna.ir

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان بازرسی کل کشور ، ناصر سراج که در راس هیاتی به دعوت رئیس کمیته تحقیق و بازرسی جمهوری ارمنستان به این کشور سفر کرده است، این مطلب را در دیداری با «هویک آبراهامیان» ، نخست وزیر ارمنستان عنوان کرد.

وی دیدارهای انجام گرفته در این سفر به ویژه دیدار با همتای ارمنی، وزیر دادگستری و رئیس آمبودزمان این کشور را مثبت ارزیابی کرد و همچنین به امضای سند یادداشت تفاهم میان بازرسی کل کشور جمهوری إسلامی ایران و کمیته تحقیق و بازرسی جمهوری ارمنستان اشاره کرد.

وی با اشاره به جایگاه دو کشور در منطقه بر تبادل تجربیات و اطلاعات در حوزه های ذی ربط از جمله امور نظارت، بازرسی، مقابله با سوء جریانات اداری ، مالی و مبارزه با فساد و نیز فعالیت های آمبودزمانی تاکید کرد.

سراج با اشاره به فعالیت های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی سازمان بازرسی کل کشور گفت : این سازمان تاکنون با دستگاه های ضد فساد و آمبودزمانی کشورهای مختلف از جمله دانمارک، چین، اندونزی، ترکیه، عراق، پاکستان و چند کشور دیگر یادداشت تفاهم همکاری امضاء کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات سازمان بازرسی کشور در حوزه فعالیت های آمبودزمانی ، رسیدگی به شکایت مردمی و صیانت از حقوق شهروندی و مدنی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به عضویت سازمانش در انجمن آمبودزمان آسیایی، موسسه آمبودزمان بین المللی و انجمن بین المللی مسئولان مبارزه با فساد، ابراز امیدواری کرد که تجربیات ارزنده سازمان بازرسی در اختیار کمیته تحقیق و بازرسی ارمنستان گذاشته شود و متقابلا از تجربیات این کشور نیز بهره گیری شود.

سراج ادامه داد:همسایگان کشور جمهوری إسلامی ایران همگی مسلمان هستند و تنها کشور غیر مسلمان، ارمنستان است اما علاقمندی مردم ایران به اقلیت ارامنه و مراودات خوب و تاریخی دو ملت، موجب شده است تا دولت جمهوری إسلامی ایران و مقامات ذی ربط أهمیت ویژه ای به گسترش روابط در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قائل شوند و در حوزه های قضائی ،ضدفسادی و آمبودزمانی با امضای یادداشت تفاهم و تفاهمنامه های قبلی خصوصا در امر معاضدت قضائی، استرداد محکومین و مجرمین روابط دوجانبه معنا و مفهوم عمیق تری بگیرد.

وی با اشاره به موافقتنامه لغو روادید اتباع 2 کشور که اخیراً توسط هیات دولت جمهوری إسلامی ایران نیز به تصویب رسیده است، تصریح کرد: با این اتفاق مهم، تعداد بیشتری از هموطنان و اتباع إیرانی یکی از مقاصد سفرهای گردشگری خود را کشور ارمنستان انتخاب خواهند کرد.

وی اضافه کرد: این امر مستلزم آن است که مقامات این کشور بسترهای موجود را تقویت و إمکانات لازم را در اختیار شهروندان إیرانی قرار دهند و از حقوق آنان در حوزه های مختلف به ویژه أمور قضائی و آمبودزمانی حمایت کنند.

سراج با تشکر ویژه از نخست وزیر ارمنستان که نقش ارزنده ای در امضای موافقتنامه لغو روادید میان اتباع دو کشور داشته است، گفت: متاسفانه برخی اتباع إیرانی که با قوانین و مقررات کشور ارمنستان آشنایی کافی نداشته اند هم اکنون یا در زندان بسر می برند و یا منتظر رأی محاکم این کشورند.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه عموما این افراد به دلیل ناآگاهی از قوانین، بیگناه اند ؛همچنین اطاله داردرسی در محاکم این کشور سبب شده است تا مشکلات زیادی برای این عده از اتباع إیرانی ، خانواده های آنان و نیز سفارت ایران در ارمنستان بوجود آورد.

**موضوع اتباع ایرانی زندانی در ارمنستان وقت پیگیری می شود

هویک آبراهامیان، نخست وزیر ارمنستان نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر رئیس سازمان بازرسی کل کشور و هیات همراه اظهار کرد: خوشبختانه در سال های اخیر سفر مقامات عالی دو کشور رو به رشد بوده و ارتباطات بسیار خوبی در جهت تحکیم هرچه بیشتر این روابط صورت گرفته است. 

آبراهامیان همچنین ابراز امیدواری کرد که همکاری های دوجانبه بین دو کشور در همه زمینه ها به ویژه حوزه های قضائی ، نظارت و بازرسی و ضدفسادی گسترش یابد.

وی تصریح کرد که موضوع اتباع ایرانی زندانی در ارمنستان را در اسرع وقت پیگیری می کند و همچنین قول مساعد داد که مشکلات چند تبعه ایرانی زندانی و یا ممنوع الخروج از ارمنستان بررسی و رفع کند.

وی گفت: همواره اینگونه موارد مورد توجه مقامات ارمنستان است تا هرگز بر روابط دو کشور تأثیر منفی نداشته باشد.

بر اساس این گزارش در این سفر، ابراهیم شاهرخیان معاون برنامه‎ریزی و امور مجلس سازمان نیز با کفیل دادستان کل جمهوری ارمنستان به دیدار و گفتگو پرداخت.