به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

 

جاثلیق آرام اول رهبر دینی ارامنه حوزه سیلیسی تاکید کرد." خاورمیانه بدون حضور مسیحیان بسیاری از ارزش های فرهنگی و توان اقتصادی خود و از همه مهم تر همزیستی مسالمت آمیز میان مسیحیان و مسلمانان را از دست خواهد داد."

به گزارش پایگاه رسمی حوزه دینی ارامنه سیلیسی، ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه که برای سفری دو روزه عازم لبنان شده بود روز سه شنبه گذشته در مقر پاتریارک مسیحیان مارونی با رهبران روحانی و نمایندگان جوامع مسیحی لبنان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجه فرانسه در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از امنیت حاکم در لبنان و دور ماندن این کشور از بحران هایی که منطقه درگیر آن است بر لزوم مشارکت فعال جوامع مسیحی لبنان در عرصه سیاسی این کشور تاکید کرد.

جاثلیق آرام اول رهبر ارامنه حوزه دینی سیلیسی نیز در سخنرانی خود در دیدار با وزیر خارجه فرانسه در کنار موضوعات مختلف به وضعیت کنونی منطقه خاورمیانه پرداخت.

جاثلیق آرام اول در سخنرانی خود از فرانسه خواست تا نقش موثرتر و مستقیم در حل و فصل مشکلات منطقه خاورمیانه ایفا نماید.

رهبر دینی ارامنه حوزه سیلیسی همچنین افزود."خاورمیانه از مراکز تاریخی تجمع مسیحیان بوده است. اگرچه در طول تاریخ از تعداد جمعیت آن ها کاسته شده است، با این وجود مراکز مهم مسیحی، کلیساهای تاریخی و تعداد قابل توجهی ازجوامع مسیحی در منطقه حضور دارند. امروز ساکنان مسیحی منطقه با چالش های بسیاری مواجه هستند. همه ما شاهد عواقب ناگوار بحران اقتصادی، وضعیت نا امن، تروریسم و مهاجرت در منطقه هستیم. این مشکلات تنها متعلق به مسیحیان نیستند و جهان عرب و اروپا نیز باید در قبال آن احساس مسئولیت کنند. خاورمیانه بدون حضور مسیحیان بسیاری از ارزش های فرهنگی و توان اقتصادی خود و از همه مهم تر همزیستی مسالمت آمیز میان مسیحیان و مسلمانان را از دست خواهد داد که نتیجه آن تبدیل شدن منطقه به مرکز افراط گرایی خواهد بود. این موضوعی نگران کننده است که ما امروز شاهد نمود عینی آن نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در کشورهای غربی هستیم."

جاثلیق آرام اول همچنین از دولت فرانسه خواست تا خطر افراط گرایی را به صورت مستمر به مسئولین جهان عرب و غرب گوشزد نماید.

رهبر ارامنه حوزه سیلیسی همچنین با تاکید بر لزوم انتخاب هر چه سریعتر رئیس جمهوری لبنان اظهار داشت."عدم حضور رئیس جمهوری در کشور در کنار تهدیدات دیگر موجب به خطر افتادن همزیستی مسالمت آمیز میان مسیحیان و مسلمانان در این کشور خواهد شد."