به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

 

اظهارات سرژ سرکیسیان پیرامون مناقشه قره باغ، سفر پاپ به ارمنستان و بحران سوریه به صورت جداگانه انعکاس گسترده ای در رسانه های ارمنستان داشته اند.

رئیس جمهوری ارمنستان در مصاحبه با شبکه عربی "المیادین" که روز دوشنبه منتشر گردید تاکید کرد: ساکنین قره باغ تنها در خارج از مرزهای جمهوری آذربایجان امکان حیات خواهند داشت. وی همچنین افزود: به عنوان بزرگترین ضامن امنیت ملت قره باغ این موضوع از اهمیت ویژه ای برای جمهوری ارمنستان برخوردار است.

سرژ سرکیسیان تاکید کرد."این امنیت تنها در خارج از مرزهای جمهوری آذربایجان تامین خواهد شد. اگر چرخ روزگار موجب شود تا حتی برای یک روز قره باغ در داخل مرزهای جمهوری آذربایجان قرار گیرد، حتی یک ارمنی نیز در آنجا باقی نخواهد ماند."

به اعتقاد رئیس جمهوری ارمنستان اگرچه منطقه قفقاز جنوبی از وسعت زیادی برخوردار نیست، اما منافع بسیاری از قدرت های بزرگ در این منطقه با هم تلاقی می کنند و این نمی تواند بر مناقشات بی تاثیر باشد. سرکیسیان تاکید کرد."اگر همه دنیا نیز جمع شود هرگز قادر نخواهد بود ملت قره باغ را دررابطه با حضور در مرزهای جمهوری آذربایجان متقاعد نماید."

رئیس جمهوری ارمنستان افزود."بی تردید هرکدام از سازمان های بین المللی از توانایی لازم برای حل این مناقشه از طریق بکارگیری زور برخوردار هستند. می توانند اهالی قره باغ را نابود کنند، اما قادر نخواهند بود آن ها را برای قرار گرفتن در مرزهای جمهوری آذربایجان متقاعد کنند."

سرژ سرکیسیان تاکید کرد براساس حق تعیین سرنوشت، تصمیم گیرنده نهایی برای تعیین رژیم حقوقی قره باغ ساکنان این منطقه خواهند بود و جمهوری آذربایجان مجبور به قبول این تصمیم خواهد بود.

رئیس جمهوری ارمنستان در مصاحبه اختصاصی با شبکه "المیادین" به نقش ارمنستان در طرح های ترانزیتی منطقه ای اشاره و تاکید کرد برخلاف کشورهای دیگر ارمنستان مسائل سیاسی را در مسائل اقتصادی دخالت نمی دهد. وی افزود این کشور در حال اجرای بزرگترین طرح تاریخ خود بوده و با اختصاص چند میلیارد دلار احداث جاده شمال – جنوب را در دست اجرا دارد.

به گفته رئیس جمهوری ارمنستان این جاده مدت زمان انتقال کالا را به نصف کاهش داده و موجب تسهیل در انتقال کالا از ایران و  شرق آسیا به بنادر دریای سیاه خواهد شد.