به نقل از سایت: www.isna.ir

 

نماینده آمریکا در گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد، واشنگتن آماده است تا به حل درگیری‌ ناگورنو ـ قره باغ کمک کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ناگورنو قره باغ منطقه جدایی طلب جمهوری آذربایجان اما تحت سلطه ارمنستان است. سرژ سرکسیان، رئیس جمهوری ارمنستان و الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان روز جمعه در حاشیه نشست ناتو در ورشو به طور جداگانه با جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کردند.

جیمز وارلیک، نماینده آمریکا در گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در صفحه توئیتر خود نوشت: جان کری با سرکیسیان و علی‌اف درباره برقراری صلح در ناگورنو ـ قره‌باغ صحبت کرد. تمامی طرفین جنگ را رد کرده و متعهد به برگزاری مذاکرات شدند. آمریکا نیز آمادگی خود را برای کمک به حل درگیری‌های این منطقه اعلام کرد.

ناگورنو ـ قره باغ در سال 1991 میلادی استقلال خود را اعلام کرد. پس از آنکه درگیری‌های نظامی در سال 1994 میلادی پایان یافت، جمهوری آذربایجان کنترل خود بر این منطقه را از دست داد.

درگیری‌های خشونت آمیز از دوم آوریل سال جاری میلادی در نارگونو ـ‌قره باغ در گرفت و منجر به تلفات متعدد شد. طرفین درگیر پنج آوریل آتش بسی را با میانجی‌گری روسیه امضا کردند اما اتهام زنی‌های دو جانبه هنوز پایان نیافته است.

از سال 1992 میلادی، مذاکرات درخصوص ایجاد سازش صلح آمیز در این درگیری‌ها در داخل گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برگزار می‌شود. جمهوری آذربایجان بر حفظ تمامیت ارضی خود تاکید دارد در حالی که ارمنستان مدعی است که از منافع این جمهوری جدایی طلب دفاع می‌کند چرا که قره باغ یکی از طرفین مذاکرات نیست.