به نقل از سایت: www.irna.ir

 

تهران-ایرنا- با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و مؤسسه کودک و صلح پایدار، جشنواره بین‌المللی صلح و دوستی ویژه کودکان و نوجوانان ایران و ارمنستان در ایروان،افتتاح شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این آیین نرسس تروارطانیان، معاون وزیر فرهنگ جمهوری ارمنستان با قدردانی از دیپلماسی فرهنگی فعال ایران در ارمنستان، این جشنواره را پلی برای تحقق دوستی دو ملت و دولت در زمینه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و اجتماعی، معرفی کرد.

وی با اشاره حضور دانش‌آموزان ارمنی در سال گذشته در جشنواره صلح و دوستی اصفهان و قدردانی از میهمان‌نوازی قابل تحسین ایرانیان گفت: با جدیتی که در برنامه‌های رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان وجود دارد، این برنامه‌ها به همین جا ختم نخواهد شد و در آینده رشد و گسترش خواهد یافت.

در ادامه مجید مشکی، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی برگزاری چنین جشنواره‌ هایی را سرمایه‌گذاری در مسیر صلح و دوستی برای نسل‌های آینده دانست و اظهار کرد: گفتمان جهانی صلح و دوستی کودکان می‌تواند، جایگزین همه موضوعات تفرقه‌انگیز و جنگ‌طلبانه جهان کنونی شود؛ زیرا دوستی کودکان در عرصه بین‌الملل بی‌شک در آینده‌ای نه چندان دور صلح و آرامش جهانی را به ارمغان خواهد آورد.

سید محمدهادی حسام‌زاده‌حجازی، مدیرعامل مؤسسه کودک و صلح پایدار هم در این آیین ابراز امیدواری کرد بتواند به زودی شاهد حضور تعداد بیشتری از کودکان و نوجوانان ارمنی در جشنواره‌های آینده این مؤسسه در داخل ایران باشد.

همخوانی سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، توسط نوجوانان عضو کتابخانه ملی کودکان خنکوآپر، اجرای برنامه‌هایی مانند دکلمه‌خوانی، همخوانی، سرود، اجرای نمایش سنتی ایرانی و ارمنی، شعرخوانی، تک‌نوازی موسیقایی و انجام بازی‌های محلی توسط گروه‌های مختلف هنری از ایران و ارمنستان و اجرای موسیقی سنتی نوجوانان استان یزد از دیگر برنامه های این آیین بود.

قرار است در این جشنواره، کارگاه‎های هنری در رشته‎های نقاشی، ماسک‌سازی، کلاژ، نمایش، سرود، خمیربازی و اورگامی، با حضور مربیان ایرانی و ارمنی به طور مشترک برگزار شود و کودکان ایرانی و ارمنی به ویژه فارسی‌آموزان زبان و ادبیات فارسی مدارس ایروان، از نزدیک با فرهنگ، آداب و رسوم و هنرهای دستی یکدیگر آشنا شوند.

طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده و در راستای ارزیابی عملکرد فرهنگی آموزش‌ها، برپایی نمایشگاهی از آثار هنری تولید شده در طول مدت جشنواره و اجرای نمایش و سروده‌های تمرین شده در کارگاه در روز پایانی، انتخاب آثار برتر و اهدای جایزه در مراسم اختتامیه، از دیگر برنامه‌های این جشنواره خواهد بود.