به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

 

به اعتقاد وارتگس یقیائیان از وکلای مشهور ارمنی آمریکا رسیدگی به پرونده ادعای مالکیت ارامنه در خصوص اراضی پایگاه "اینجرلیک" ترکیه در دادگاه های آمریکا، پس از پرونده شرکت بیمه "نیویورک لایف"، دومین پرونده مهم در تاریخ نسل کشی ارامنه محسوب می شود.

این وکیل مدافع ارمنی که در سال 2005 میلادی پرونده ای را در موضوع نسل کشی بر علیه شرکت بیمه "نیویورک لایف" اقامه و با پیروزی به پایان رسانده است، این باردادخواست ادعای مالکیت ارامنه در خصوص اراضی پایگاه "اینجرلیک" ترکیه را به دادگاه ارائه کرده است.

دفتر حقوقی تحت مدیریت این وکیل ارمنی موفق به جمع آوری اسناد و مدارکی شده است که براساس آن ها پایگاه نظامی مشهور "اینجرلیک" که در نزدیکی شهر آدانای ترکیه قرار دارد بر روی اراضی احداث شده است که پیش از این ویلاها، منازل، مدارس، کلیساها و دیگر اماکن متعلق به ارامنه ترکیه بر روی آن ها قرار داشته اند. این اراضی توسط دولت ترکیه به صورت غیر قانونی مصادره و صاحبان اصلی آن کشته شده اند.

لازم بذکر است که پایگاه "اینجرلیک" از سال 1951 میلادی در اجاره وزارت دفاع آمریکا بوده و شرکت های شاخص آمریکایی اقدام به احداث ساختمان و تاسیسات مختلف در این پایگاه نموده اند.  

اسناد مالکیت ارامنه بر اراضی پایگاه "اینجرلیک" در بانک های قدیمی "مرکزی" و "زراعت بانک" ترکیه نگهداری شده و این دو بانک دولتی در حال حاضر طرف دعوای "پرونده اراضی اینجرلیک" محسوب می شوند.

وارتگس یقیائیان پیش از این نیز در سال 2010 میلادی نیز اقدام به طرح این پرونده در دادگاه نموده بود که جلسه دادرسی به دلایل مختلف برگزار نشد.

جلسه دادرسی این پرونده در دادگاه ایالت کالیفرنیا آمریکا چهارم اگوست برگزار خواهد شد. این وکیل مدافع ارمنی معتقد است پیروزی در این پرونده به معنای شناسایی رسمی نسل کشی ارامنه از سوی این دادگاه بوده و می تواند به عنوان سند رسمی جهت ارائه به دولت مرکزی در واشنگتن مورد استفاده قرار گیرد.

این وکیل مدافع ارمنی در سال 2005 میلادی نیز با استناد به اسناد و مدارک مربوط به اموال غیر منقول قربانیان نسل کشی ارامنه که نزد وارثان آن ها باقی مانده بود دادخواستی را جهت جبران خسارت وارده علیه شرکت بیمه "نیویورک لایف" اقامه و موفق به دریافت مبالغ بیمه قربانیان نسل کشی ارامنه به میزان 20 میلیون دلار گردید.

دفتر حقوقی تحت مدیریت وی همچنین دعاوی مشابهی را علیه بیمه "آکسای" ، شرکت های بیمه مختلف فرانسوی و آلمانی و همچنین موزه بین المللی "گتتی" آمریکا جهت بازگرداندن میراث فرهنگی و هنری ارامنه اقامه کرده است.