به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

 

ادوارد شارمازانف در واکنش به اظهارات الهام علی اف در خصوص حل مرحله ای مناقشه قره باغ در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تاکید کرد."قره باغ تحت هیچ شرایطی و تحت هیچ رژیم حقوقی در داخل مرزهای جمهوری آذربایجان قرار نخواهد گرفت."

لازم بذکر است که رئیس جمهوری آذربایجان پیشتر در دیدار با جمعی از نظامیان این کشور گفته بود."قره باغ هیچ گاه به استقلال بر روی اراضی تاریخی جمهوری آذربایجان دست نخواهد یافت. موضوع رژیم حقوقی قره باغ در آینده مشخص خواهد شد. البته رژیم حقوقی ویژه ای در نظر گرفته خواهد شد. هم اکنون جمهوری خودمختار نخجوان نیز در داخل مرزهای جمهوری آذربایجان قرار دارد. این رژیم حقوقی نباید نقض کننده تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان باشد."

شارمازانف افزود."الهام علی اف در حالی از اراضی تاریخی سخن می گوید که عمر جمهوری آذربایجان تنها 98 سال است. قره باغ هیچ گاه جزو خاک جمهوری آذربایجان نبوده و از این پس نیز نخواهد بود."

معاون مجلس ملی ارمنستان همچنین تاکید کرد."اعطای استقلال به ملت قره باغ در حیطه وظایف علی اف نیست. گرایش برای آزادی و استقلال از جانب خداوند به هر ملتی اعطا شده است."

وی همچنین درباره راه حل مرحله ای مورد اشاره علی اف اظهار داشت."مقامات رسمی مسکو نیز اظهارات مقامات باکو در این رابطه را تحریف شده دانسته اند و دیگر نیازی به توضیحات بیشتر نیست."

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به تضاد شدید در مواضع طرفین آیا برگزاری مجدد چنین دیدارهایی بی معنا نخواهد بود، گفت."گزینه موجود در فقدان گفتگو و دیدار، شلیک به سمت یکدیگر خواهد بود. در حال حاضر صلح اولویت نخست محسوب می شود."

آرمن روستمیان رئیس فراکسیون حزب داشناکسیون در مجلس ملی ارمنستان نیز تاکید کرد محتوی مذاکرات سنت پترزبورگ در بیانیه پایانی منعکس شده است اما سخنان رئیس جمهوری آذربایجان در باکو نشانگر آن است که نتایج مذاکرات به نفع او نبوده است.

روستمیان افزود."این اظهارات مصرف داخلی دارند. علی اف دارای دو شخصیت متفاوت است. یکی بر سر میز مذاکرات و دیگری در نقش سلطانی که تاج بر سر گذاشته و از موضع تکبّر سخن می گوید."

وی همچنین در رابطه با راه حل مرحله ای مناقشه قره باغ تاکید کرد تا زمانیکه جمهوری آذربایجان استقلال قره باغ را برسمیت نشناخته است نمی توان در خصوص حل مناقشه قره باغ گفتگو کرد.

زاروهی بستانچیان عضو فراکسیون حزب مخالف "میراث" در مجلس ملی ارمنستان نیز معتقد است پس از جنگ چهار روزه اوایل آوریل تا زمانیکه نمایندگان قره باغ نیز بر سر میز مذاکرات حضور نداشته باشند، ادامه روند مذاکرات مفید نخواهد بود.

وی همچنین افزود جمهوری آذربایجان به جای مذاکره به دنبال حل مناقشه از طریق جنگ است.