به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

 

سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان روز جمعه 24 ژوئن در مراسمی که با حضور پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان و همچنین مقامات دولتی، نمایندگان جوامع مدنی و سفرا و دیپلمات های مستقر در ایروان برگزار شد از توجه رهبر کاتولیک های جهان به ارمنستان و ملت ارمنی تشکر و قدردانی کرد.

رئیس جمهوری ارمنستان در سخنرانی خود با اشاره به انتخاب شعار "سفر به نخستین کشور مسیحی جهان" از سوی پاپ و توصیف این سفر به عنوان "زیارت" آن را نشانه توجه ویژه رهبر کاتولیک های جهان به کشور ارمنستان و ملت ارمنی و همچنین گواهی بر روابط ویژه میان کلیسای حواری ارمنی و کلیسای کاتولیک دانست.

سرژ سرکیسیان با اشاره به این موضوع که ملت ارمنی در طول تاریخ شاهد مصائب مختلفی از جمله نسل کشی، استیلای کشورهای دیگر و بی توجهی از سوی دوستان بوده است تاکید کرد."چگونه می توان به وجود عدالت باور نداشت وقتی که در یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه در سال 1915 میلادی از قلب جهان کاتولیک ندای حقانیت ملت ارمنی و واقعیت نسل کشی ارمنی به عنوان یکی از نخستین فجایع بشری به گوش جهانیان رسانده می شود. این در حالیست که پایه های دروغ و انکار در عدالت تاریخی دچار تزلزل شده اند و موج جدید شناسایی رسمی نسل کشی ارامنه پس از مراسم روحانی سال گذشته که توسط پاپ برگزار شد، گواه این واقعیت می باشد."

رئیس جمهوری ارمنستان افزود."ما بدنبال مقصر نیستیم. ما کسی را متهم نمی کنیم. ما فقط خواستار بیان حقایق آنگونه که بوده اند هستیم. این امر زمینه مناسبی را برای دو کشور همسایه فراهم خواهد آورد تا با پذیرش گذشته و با وجدانی آسوده در جهت صلح واقعی و آینده درخشان حرکت کنند."

رئیس جمهوری ارمنستان با تائید این دیدگاه پاپ که ملت های ساکن در این منطقه نیازمند صلح هستند اظهار داشت."ارمنستان نیز خواهان صلح است. در هر حال زندگی در صلح بر شلیک گلوله برتری دارد. اگرچه راه هایی که ما را به صلح می رسانند بسیار پیچیده شده اند با این وجود  ما  آمادگی خود را برای همزیستی مسالمت آمیز در منطقه اعلام می کنیم."