به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

 

خبر مربوط به استفاده پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان از واژه "نسل کشی" در توصیف کشتار ارامنه در سال 1915 میلادی بلافاصله به تیتر درشت رسانه های جهان تبدیل شد.

لازم بذکر است که پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در سخنرانی خود در مقر ریاست جمهوری ارمنستان و در حضور سفرا و نمایندگان رسمی کشورهای مختلف جهان با "منحرف شدن" از متنی که از قبل آماده شده بود به جای واژه "کشتار بزرگ" واژه "نسل کشی" را بکار برد.

پاپ فرانسیس در سخنرانی خود پس از قرائت متن از پیش تهیه شده و تشکر از استقبال به عمل آمده و ضمن اشاره به سفر سال گذشته رهبران روحانی کلیسای ارمنی و رئیس جمهوری ارمنستان به واتیکان برای شرکت در مراسم یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه، برخلاف متن از پیش تهیه شده که در آن واژه "کشتار بزرگ" بکار برده شده بود، با کنار گذاشتن متن تهیه شده، تاکید کرد، ملت ارمنی به دلیل نسل کشی متحمل ضربه سختی شده و قربانیان بسیاری داشته است.

رهبر کاتولیک های جهان همچنین افزود." این فاجعه نخستین فاجعه غیر انسانی بود که در قرن گذشته با انگیزه های نژادپرستانه و دیدگاه های ایدئولوژیک و مذهبی افراطی به اجرا در آمد."  

خبرگزاری بی بی سی انگلیس بلافاصله پس از سخنرانی پاپ در گزارشی تاکید کرد."پاپ فرانسیس بار دیگر کشتار جمعی ارامنه در دوران امپراطوری عثمانی را نسل کشی توصیف کرد. وی سال پیش نیز چنین توصیفی بکار برد که با واکنش شدید ترکیه مواجه شد."

پایگاه خبری کروکس (CRUX) نوشت. "پاپ در ارمنستان واژه جادویی نسل کشی را بکار برد."

خبرگزاری های "آسوشیتدپرس"، "رویترز"، "ای بی سی نیوز" و "سوئیس اینفو" نیز به انعکاس سخنان پاپ در ارمنستان پرداختند. خبرگزاری های جهان بویژه به این نکته اشاره کرده اند که رهبر کاتولیک های جهان با خودداری از قرائت متن از پیش تهیه شده که در اختیار نمایندگان رسانه ها قرار داده شده بود، از واژه نسل کشی استفاده کرده است.