به نقل از سایت: www.robertmarkarian.com

به گفته مدیر بخش روابط عمومی حوزه جاثلیقی ارامنه سیلیسی دادخواست ارائه شده از سوی ارامنه تنها بحث استرداد اراضی متعلق به این حوزه را شامل می شود اما ترکیه آن را سیاسی می داند.

پدر هوسیک وارتابد ماردیروسیان مدیر بخش روابط عمومی حوزه جاثلیقی ارامنه سیلیسی در گفتگو با پایگاه خبری "Tert.am" با اشاره به رد دادخواست ارائه شده از سوی این حوزه دینی از سوی وزارت دادگستری ترکیه، تاکید کرد، ترکیه این دادخواست را سیاسی دانسته و به همین دلیل نیز آن را به وزارت دادگستری ارجاع داده است.

لازم بذکر است که این دادخواست از سوی دادگاه قانون اساسی ترکیه برای رسیدگی به وزارت دادگستری این کشور ارجاع داده شده بود.

به گفته این مقام روحانی حوزه جاثلیقی ارامنه سیلیسی، کمیته حقوقی این مرکز روحانی متشکل از حقوقدانان ترکیه ای و همچنین اروپایی در مهلت 15 روزه طی نامه ای اعتراض خود را نسبت به اظهار نظر وزارت دادگستری ترکیه مبنی بر غیر قابل رسیدگی بودن این دادخواست اعلام کرده است.

پدر هوسیک وارتابد ماردیروسیان افزود." در این مرحله دادگاه قانون اساسی ترکیه براساس اظهار نظر وزارت دادگستری ترکیه و نامه اعتراض ما رای خود را صادر خواهد کرد." وی زمان صدور رای از سوی دادگاه قانون اساسی ترکیه را نامشخص دانست و افزود. "به جریان افتادن این دادخواست و ارسال آن به وزارت دادگستری را می توان پیشرفتی مثبت دانست."

وی ضمن تاکید بر سیاسی نبودن این دادخواست تاکید کرد."پرونده حقوقی این دادخواست در روز 24 آوریل آماده بود اما بدلیل جلوگیری از سیاسی شدن موضوع ما آن را دیر تر ارائه کردیم. اما ترکیه سعی در سیاسی نمودن این دادخواست دارد."

وی تاکید کرد. "این ملک هم اکنون در اختیار شهرداری کوزان قرار دارد و درخواست ما دو بخش دارد. ما خواستار بازسازی و مرمت این ملک هستیم که تنها خرابه ای از آن باقی مانده است و درخواست جبران خسارت مالی نکرده ایم. درخواست دوم نیز مربوط به صدور مجوز برای برگزاری مراسم مذهبی در این مکان است."  

مدیر بخش روابط عمومی حوزه جاثلیقی ارامنه سیلیسی اظهار داشت در صورت صدور رای منفی از سوی دادگاه قانون اساسی ترکیه این دادخواست به دیوان بین المللی ارائه خواهد شد. پیش از این کلیسای یونان از این طریق به نتیجه مطلوب رسیده است و کلیسای ارمنی می تواند از الگوی آن ها پیروی کند.